Sverige framåt i den europeiska digitaliseringsrankningen – men fortsatt sämst i Norden
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Sverige framåt i den europeiska digitaliseringsrankningen – men fortsatt sämst i Norden

Sverige framåt i den europeiska digitaliseringsrankningen – men fortsatt sämst i Norden

Publicerat av: Redaktionen

Svensk offentlig sektor går framåt i rankningen när digitaliseringsgraden jämförs mellan offentliga förvaltningar i Europa.

Det visar EU-kommissionens årliga rapport eGovernment Benchmark som sammanställts av Capgemini.

I rapporten, som publiceras för 21: a året i rad, utvärderas över 15 000 statliga europeiska webbplatser i 36 länder.

Sverige hamnar på plats 12 – flera placeringar bättre jämfört med fjolårets rapport. Samtidigt är Sverige, tillsammans med Norge, återigen sämst i Norden.

I årets rankning har Sverige avancerat framåt flera placeringar när digitaliseringsgraden i Europa jämförs och hamnar nu på plats 12 med en digitaliseringsgrad på 82 procent. Sverige är dock tillsammans med Norge sämst i Norden. Förra året hamnade Sverige på plats 15 av 35 länder, då med en digitaliseringsgrad på 77 procent. Toppar listan gör Malta och Estland, vilka enligt utvärderingen har de mest användarvänliga, transparenta och internationellt orienterade webbplatserna med flest möjligheter till elektronisk identifiering och kommunikation mellan allmänhet och offentlig sektor.

Sverige framåt i den europeiska digitaliseringsrankningen – men fortsatt sämst i Norden

Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.

”Det är positivt att Sverige lyckas höja digitaliseringsbetyget från 77 procent i förra årets rapport till 82 procent i år, men givetvis långt ifrån ett bra resultat! Vi ligger en bit efter toppen, och att vi återigen är sämst i den nordiska klassen är bekymrande. Det rimmar illa med tanke på att Sverige är en nation som är stark inom IT, digitalisering och innovationskraft”, säger Caroline Segerstéen Runervik, Nordenchef på Capgemini.

”I grunden har vi förutsättningar för att hamna längre upp – vi har en välutbildad befolkning med hög teknisk kompetens och en bra digital infrastruktur samt stark innovationskultur kopplat till teknik. Men det är tydligt att aktörerna inom offentlig sektor inte fullt ut klarar av att möta upp behovet på samma sätt som i exempelvis Danmark eller Finland. Här behöver vi en ökad samsyn och ett tätare samarbete”.

Land Digitaliseringsgrad Placering 2024 (2023)
Malta 97% 1 (1)
Estland 92% 2 (2)
Luxemburg 90% 3 (3)
Island 89% 4 (4)
Finland 88% 5 (5)
Litauen 86% 6 (7)
Danmark 85% 7 (8)
Nederländerna 85 % 8 (6)
Lettland 85% 9 (9)
Turkiet 83% 10 (10)
Norge 82% 11 (11)
Sverige 82% 12 (16)
Österrike 82% 13(14)
Portugal 81% 14 (13)
Spanien 79% 15 (12)
Belgien 78% 16 (15)
Genomsnitt 2024 (2023) 76% (70%)

Den årliga rankningen görs på uppdrag av EU-kommissionen av Capgemini tillsammans med dotterbolaget SogetiIDC och universitet Politecnico di Milano. Totalt är det 37 länders statliga hemsidor som analyserats och Sverige ligger trots sin låga rankning högre med sin digitaliseringsgrad på 82 procent jämfört med genomsnittet i Europa som är 76 procent – en förbättring från 70 procent i föregående års undersökning. Det är framför allt kring utbildning och nystartande av företag som Sverige hamnar klart bättre än genomsnittet. Däremot hamnar Sverige efter genomsnittet när det kommer till att sätta igång en juridisk process.

Förutom de 27 EU-länderna så omfattar studien även Albanien, Island, Moldavien, Montenegro, Nordmakedonien, Norge, Schweiz, Serbien, Turkiet och Ukraina.

Rankingen i rapporten baseras på en sammanvägning av fyra undersökta aspekter på offentlig digitalisering.

  • Användarvänlighet: i vilken utsträckning medborgare har tillgång till tjänster och information online och om dessa tjänster är anpassade för mobilanvändning.
  • Transparens: hur tydligt det är vilken data som tjänsterna använder samt om användarna kan påverka hur och vilken data som används.
  • Nyckelteknik: i vilken utsträckning digital teknik finns på plats för sådant som elektronisk identifiering (eID), elektroniska underskrifter och digital post så att medborgare och den offentliga sektorn kan kommunicera.
  • Internationalisering: hur väl tjänsterna är anpassade för användning även av medborgare och företag i andra europeiska länder. Till exempel att man har fler språk på hemsidan än det egna landets och även här möjlighet att identifiera sig elektroniskt.

Capgemini är en global partner inom affärs- och tekniktransformation som hjälper organisationer att påskynda deras övergång till en digital och hållbar värld, och samtidigt gör skillnad för företag och samhälle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy