Den svenska startupen Brick som erbjuder portabel hyrladdning, expanderar ytterligare och kommer numera finnas tillgänglig i länderna Georgien, Armenien och Azerbadjan.
Etableringen blir Bricks första som franchise och är en del i flera kommande etableringar utanför den svenska marknaden.
Trots global pandemi och lokala restriktioner har Brick lyckats gå stärkta ut ur 2020. Bolaget har lyckats förvärva flera nya marknader, både inom och utanför Sveriges gränser och det här blir Bricks första franchise-satsning.
– Att vi ska göra Brick tillgängligt på den europeiska marknaden har alltid varit en ledstjärna för oss där Berlin blev den första satsningen. Att vi nu tillgängliggör Brick för franchisetagare känns helt rätt för ambitionerna vi har för det här bolagets expansion. Och dessutom i Kaukasus!, säger Emil Esselin, VD och grundare Brick.
Expansionen är en del av Bricks ambition att etablera sig som en av de ledande aktörerna på den internationella marknaden. Brick Caucasus har förvärvat rättigheterna att driva Bricks stationer i länderna Georgien, Armenien och Azerbadjan. De första 250 stycken stationerna rullas ut under årets andra kvartal och fokus kommer bli på barer, restauranger, köpcentrum och hotell.
– Vi hade hållit ett öga på powerbank-delningsbolag eftersom vi såg en stor potential för tjänsten i Georgien och i hela Kaukasus. Men de företag vi försökte starta ett partnerskap med kunde inte erbjuda oss den höga kvalitet och hastighet vi ville ha, och processerna var alldeles för långa. Det var då vi upptäckte Brick och blev överraskade av deras vänliga och höga kommunikationsstandard samt deras snabbhet och energi. Och istället för 6 månader tog det bara 6 dagar. Nu kommer vår region att erbjudas en högkvalitativ och bekväm service som löser problemet med lågt batteri för alltid, säger Sandro Natroshvili, CEO på Brick Caucasus.