Onlineförsäljning och betalningar i fokus för nordiska småföretagare i år
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Onlineförsäljning och betalningar i fokus för nordiska småföretagare i år

Onlineförsäljning och betalningar i fokus för nordiska småföretagare i år

Publicerat av: Redaktionen

Det visar en ny undersökning gjord av Mastercard.

Onlineförsäljning och betalningar i fokus för nordiska småföretagare i år

Malin Berge, Vice President Strategic Growth, Mastercard

För att möta nya konsumentbehov har nästan en tredjedel (27 procent) av nordiska småföretag ökat sin närvaro online under 2020, där många vänt sig till e-handel för överlevnad.

Det visar en ny undersökning gjord av Mastercard.

Bland företagen som tycker att digitalisering är viktigt (47 procent), så uppger drygt 70 procent att de under 2021 och framåt kommer prioritera att utveckla online-verksamheten, bland annat genom säkerhetsåtaganden och förbättrad användarupplevelse. Dessutom vill 69 procent av de småföretagare som tycker att digitalisering är viktigt lägga fokus på att hitta nya kunder online under 2021 och 65 procent prioriterar att öka sin försäljning online till befintliga kunder. Drygt en tredjedel (35 procent) vill också hitta bättre sätt att ta emot betalningar; i topp för detta ligger att skapa en bättre online checkout (66 procent), följt av att kunna skicka e-faktura med kortbetalningslänk till kunder (62 procent) och att erhålla flexibla/mobila kortläsare (53 procent).

“Pandemin har påskyndat många av de digitala initiativ och planer som småföretag haft på agendan sedan tidigare. Den största förändringen är att mindre verksamheter nu tänker annorlunda kring framtiden, eftersom e-handel och säkerhet online måste prioriteras. Nu behöver vi se till att fortsatt stötta dem i övergången så att de kan hantera även kommande utmaningar” säger Malin Berge, Vice President Strategic Growth, Mastercard

Resultaten i korthet:

  • Fokus på digitalisering är viktigare under 2021 för små (56%) och medelstora företag (59%), jämfört med för mikroverksamheter (42%) och enmansföretag (32%).
  • Att öka närvaron online och hitta nya digitala lösningar är viktigare för företag som riktar sig mot andra företag (53%), snarare än de som riktar sig mot konsumenter (43%).
  • Bland småföretagen som fokuserar på digitalisering under 2021 (47%), så är säkerheten online (76%) högst prioriterat, följt av att få tillgång till nya kunder genom kanaler online (69%). Närvaro på hemsida och via applikationer (68%) hamnar också högt på agendan, att förbättra användarupplevelsen online (66%) och att öka online-försäljningen till befintliga kunder (65%).
  • Bland de småföretag som vill hitta bättre sätt att ta emot betalningar under 2021 (35%), så listas att skapa en bättre online checkout (66%) högst, följt av att kunna skicka e-faktura med kortbetalningslänk till kunder (62%) och att erhålla flexibla/mobila kortläsare (53%).

Relaterade Artiklar