Mobila betalningar inom svensk e-handel fortsätter att öka. Swish har efter sina initiala problem gjort succé medan Apple Pay inte anammats alls bland svenskarna.
Inte heller kryptovalutor så som bitcoin.
DIBS, ledande inom betalningar på nätet och en del av Nets, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. Mobilbetalningar börjar etablera sig väl som betalsätt inom e-handeln i Sverige, där Swish gjort succé medan Apple Pay ännu inte lyckats slå igenom med sin betallösning.
Kortbetalning är precis som tidigare den vanligaste metoden för att betala på nätet. Faktura är stadig tvåa och har använts av varannan svensk under mätperioden tre månader. Swish är den stora uppstickaren som ökat från 28 till 37 procent. För första gången är betalsättet Apple Pay med i undersökningen, och endast en procent av de svenska konsumenterna har betalat med Apple Pay. Även kryptovalutor så som bitcoin är med för första gången och inte heller dessa har gjort avtryck.
Swish − numera starkt etablerat inom e-handel
Efter inititala problem med att lansera appen som betalsätt för e-handeln så fungerar nu Swish som det ska och har etablerats väl. Mer än var tredje svensk (37 procent) har nu använt Swish som betalsätt vid e-handel. Bland de allra yngsta är det nästan hälften (48 procent). En tiondel av svenskarna utser också Swish till det betalsätt man föredrar på nätet, nästan en fördubbling mot ifjol. Betalappen har omkring sex miljoner anslutna användare i Sverige.
– Swish är precis som vi förutspådde ifjol detta års succéhistoria. Swish kommer sannolikt att fortsätta öka på bekostnad av andra betalsätt, främst direktbetalning från bankkonto, eftersom konsumenterna tycker Swish är överlägset enklast, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS Payment Services.
ApplePay − inget genomslag i Sverige ännu
Endast en procent av de svenska konsumenterna har betalat med Apple Pay och nästan inga föredrar Apple Pay som betalsätt på nätet. Inom åldersgruppen 25–34 år har Apple Pay vunnit viss popularitet − men där endast en knapp procent föredrar metoden. Betalappen är för närvarande tillgänglig i 30 länder och har 87 miljoner användare.
– Den låga populariteten beror på att betalsättet inte är tillgängligt för särskilt många konsumenter och att få svenska webbutiker erbjuder möjligheten att betala med Apple Pay. Om Apple Pay överhuvudtaget ska vara relevant i framtiden på den svenska marknaden krävs att bankerna ger sina kunder möjlighet att använda det, fortsätter Patrik Müller.
Bitcoin och kryptovalutor − inget för gemene man
Kryptovalutor omtalas flitigt i medierna men det är ännu få svenskar som faktiskt använt metoden för att betala på nätet. Hela 69 procent känner till vad kryptovaluta är men endast tre procent har använt det på nätet. Endast en procent av kvinnor har använt det jämfört med sex procent av männen.
– Haussen kring kryptovalutor handlar mest om den spekulation som görs i valutornas flukturerande värde, vilket också gör valutan mindre intressant som betalningsmedel. Bitcoin kommer föra en tynande tillvaro när det gäller handel på nätet så länge de flesta svenskar får sin lön i svenska kronor, avslutar Patrik Müller.
Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2018, en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten som lanseras i sin helhet i mitten av september är baserad på en undersökning av YouGov som *genomfördes under det andra kvartalet 2018 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Moderbolaget Nets släpper sin rapport om betalningar i fysiska miljöer i slutet av september.