Här är nya BMW R 1250 GS och R 1250 RT

BMW R 1250 GS och R 1250 RT är nu officiella.

Här är nya BMW R 1250 GS och R 1250 RT 1Denna gång effektivare än någonsin med mer styrka, mindre utsläpp, lägre bränsleförbrukning och mjukare köregenskaper. Detta tack vare den vidareutvecklade boxermotorn med BMW:s ShiftCam-teknologi.

I mer än 35 år har boxermotorn i BMW Motorrad GS- och RT-modeller stått för kraft och pålitlighet som passar för långdistansresor såväl som för en kort weekend. 25 av dessa år har BMW Motorrad använt fyrventilsteknik kombinerat med elektronisk bränsleinsprutning för att uppnå bästa möjliga kraft och vridmoment i kombination med hållbar effektivitet.

Highlights hos de nya BMW R 1250 GS och R 1250 RT:

  • Ökad toppeffekt och maximalt vridmoment: 136 hk vid 7 750 rpm och 143 Nm vid 6 250 rpm (tidigare: 125 hk vid 7 750 rpm och 125 Nm vid 6 500 rpm)
  • Uppdaterad boxermotor med högre effekt över hela varvtalsregistret, effektiviserad bränsleförbrukning, lägre utsläppsnivåer samt ökad smidighet
  • Körläget Pro samt ytterligare körlägen Dynamic Traction Control DTC, ABS Pro (standard hos R 1250 RT), Hill Start Control Pro och Dynamic Brake Assistant DBC, som tillval
  • Nytt avgassystem för optimal prestanda
  • Två körlägen: ASC och Hill Start Control som standard
  • Slagvolym på 1 254 cm3 (tidigare: 1 170 cm3)
  • Kamaxeldrivning via tandad kedja (tidigare rullkedja)
  • Optimerad oljeförsörjning och kolvkylning
  • Extra frontspoiler på R 1250 RT
  • Knacksensorsystem för optimerad körkomfort
  • Intelligent Emergency Call som tillvalsalternativ
  • Dynamic ESA – elektronisk fjädring med helautomatisk lastkompensation.
  • Uppkoppling: multifunktionellt instrumentkluster med 6,5 tums TFT-skärm i fullfärg
  • Brett sortiment av sadlar för högre eller lägre sitthöjd, utöver den normala justerbarheten
  • BMW Motorrad Spezial – extrautrustning för personligt skräddarsydda motorcyklar