Stripe förbereder företag på Strong Customer Authentication i Europa

Lanserar nya produkter och förvärvar autentiseringsföretaget Touchtech Payments.

Stripe, som levererar infrastruktur för onlinebetalningar, tillkännager idag en serie uppdateringar av sitt produktutbud för företag som är verksamma i Europa samt förvärvet av Dublinbaserade techföretaget Touchtech Payments.

Snart kommer Strong Customer Authentication (SCA)

Den 14 september 2019 träder SCA i kraft i Europa och förändrar då radikalt hur människor köper och säljer online. Mer än 300 miljoner europeiska konsumenter måste snart bekräfta sin identitet för flertalet av de inköp de gör online genom att använda minst två av följande: något de vet (som ett lösenord), äger (som en mobil) eller är (som ett fingeravtryck).

Hundratusentals europeiska onlinehandlare – från detaljhandlare till marknadsplatser till crowdfundingtjänster – måste uppgradera sina betalningssystem för att förbereda sig på detta nya regelverk. Om de inte gör det kommer deras transaktioner att helt sonika stoppas. När liknande regleringar infördes i Indien 2014 rapporterade flera företag att deras omsättning sjönk med 25 procent över en natt till följd av det extra steget som de nya betalningsrutinerna innebar. Och även om lagstiftarna i EU har tagit fram ett antal undantag från SCA (som för småinköp eller vitlistning) är det många företag som helt uppenbart inte kan hantera dem på egen hand.

“SCA är en tickande bomb för den europeiska betalningsbranschen. Handelsföretag måste hantera en komplex uppsättning förändringar av betalningsflödena som kan störa kundernas upplevelser. Samtidigt är medvetenheten om detta låg bland företagen”, säger Ron van Wezel, senioranalytiker på Aite Group. “Leverantörer av betalningstjänster befinner sig vid ett vägskäll. SCA är helt enkelt alltför komplext för att någon handlare ska kunna hantera det på egen hand, inklusive stora onlineföretag. Betalningstjänstföretag som kan lyfta bort denna komplexitet från handelsföretagen kommer att få en påtaglig konkurrensfördel.”

Nya Stripe-produkter gör SCA så sömlöst som möjligt för onlinehandeln

Stripe presenterar idag nya produkter och uppdateringar som hjälper handelsföretag att implementera de bästa SCA-anpassade autentiseringsmetoderna för sina betalningssidor på nätet – som dynamiskt kan aktivera SCA när det behövs:

  • Payment Intents API: en ny dynamisk betalnings-API som låter företag konstruera sina egna SCA-färdiga betalningsformulär och godkänna de bästa autentiseringsmetoderna (som 3D Secure 2, Apple Pay, Google Pay) genom en enda integration.
  • Checkout: en på förhand skapad betalningssida som är optimerad för SCA och som handelsföretag kan integrera med bara några få rader kod.
  • Billing: en serie verktyg för prenumerationsförsäljning som upptäcker vilka betalningskrav som kräver SCA och sänder anpassade e-mejl till prenumeranter i de fall ytterligare autentisering krävs.
  • Dynamiskt stöd för SCA-undantag vid lågrisk-transaktioner (som vitlistning, återkommande transaktioner, små belopp): bakom kulisserna skannar Stripe dynamiskt samtliga transaktioner och aktiverar SCA endast då det behövs vilket samtidigt skyddar användarens säkerhet och handlarnas intäkter.

Stripes produkter är framtagna på grund av en framtid som är osäker. När nya autentiseringskrav växer fram i Europa och på andra håll uppdaterar Stripe sitt tillvägagångssätt för att värna om handelsföretagens intäkter, med få eller inga förändringar i deras integration. För att hjälpa företagen navigera genom SCA:s komplexitet lanserar Stripe också, förutom de nya och uppdaterade integrationsprodukterna, guider till SCA, SCA-färdiga upplägg av betalningsflöden, SCA-färdig API-dokumentation samt SCA-webinars, vilka alla finns på den nya SCA-hemsidan.