Stenlunds startades 1952 och är definitionen av ett familjeföretag med djupa rötter.
Idag drivs företaget av fjärde generationen vid rodret.
Stenlunds har sedan startskotten vuxit till en koncern med 4 butiker, 3 showrooms, e-handel samt tjänster. Företagets fokus är vitvaror och hushållsmaskiner men har även påbörjat sin resa med deras eget varumärke Vigneron. Vi fick chansen att träffa Martin Blidberg som är VD för Stenlunds Invest för att höra mer om Stenlunds historia, hur företaget har utvecklats och framtidsplanerna för Vigneron.
Berätta lite om dig själv?
Jag heter Martin Blidberg, VD för Stenlunds Invest och arbetar även väldigt nära med hela koncernbolaget, sida vid sida med Tom Stenlund som är VD för hela koncernen. Jag kommer tidigare från E-handelsbranschen och har varit med och byggt tillväxtbolag. Jag såg stora möjligheter här och hoppade in med Stenlunds samt började bygga därifrån.
Min dröm har alltid varit att få driva eget. Jag har alltid arbetat med fantastiska entreprenörer och haft lyxen att jobba med förebilder som har fått visa vägen. Men nu var det dags att se om jag kunde göra detta själv och då träffade jag som sagt Stenlunds som var supersugna på samma match, därför började jag här.
Familjeföretaget Stenlunds startades redan 1952 och drivs idag av fjärde generationen av familjen vid rodret. Kan du berätta om Stenlundsgruppens historia?
Detta är ett riktigt klassiskt familjeföretag med riktig entreprenörsanda. I grund och botten så ligger kärnan i vitvaror och service. Jag har tidigare jobbat med bolag som har sagt att de har bra kundservice men Stenlunds ligger på nästa nivå! När vi skriver ut ”Vi är med dig hela vägen” så är vi verkligen med dig hela vägen.
Idag drivs företaget av fjärde generationen av familjen vid rodret. Tom Stenlund är VD för hela koncernen men hans pappa Patrik Stenlund är fortfarande aktiv inom bolaget. Den stora skillnaden med Stenlundsgruppen som symboliserar det mesta vi gör är fingertoppskänslan, det är alltid lite extra. Ni skulle märka det om man pratade med Patrik, han älskar att gå in på detaljnivå och utöka sin expertis. Det är just det här superintresset som speglar hela bolaget, tillväxten och kundnöjdheten.
Patrik har byggt upp bolaget och skapat något som är bra samt lönsamt, sedan tog Tom över och utvecklade det ytterligare. Tom har varit vid styrrodret i 10 år nu och har verkligen tagit familjeföretaget till ett större avancerat bolag med många olika ben. Jag har nu varit med Stenlunds i tre år och arbetet med affärsutveckling samt organisation, det har gått i full fart! Det har vi bland annat gjort genom att tillföra avdelningsledare och en ledningsgrupp samt satt en tydlig plan framåt – vart vi ska och hur vi ska nå dit.
Det som symboliserar Stenlunds är hjärta, kunskap och engagemang. Vi och hela familjen är väldigt operativa, vi åker gärna med ut till kunderna och säkerställer att allt går bra hela vägen. Det har varit en nyckel genom allt.
Hur har företaget utvecklats sedan starten?
I grund och botten andas allt utifrån ett entreprenörskap, viljan att göra mer och göra bättre. Vi är en del av ELON och har idag ett flertal butiker i Stockholm. Vi har en stor B2B- avdelning där vi jobbar emot bygg och fastighet, huvudsakligen i Stockholm. Vi har även ett eget servicebolag med egna bilar, fullt utbildade elektriker, byggare, kyltekniker etc. Utöver det har vi även gjort en enorm kökssatsning, så vi säljer även kök till bygg och fastighet.
Sedan har vi även Stenlunds Invest där jag har min huvudfokus, där arbetar vi mer med den digitala och moderna sidan. Det är även detta bolag (Stenlunds Invest) som har vuxit väldigt snabbt de senaste tre åren. Vi kommer att fortsätta med vår tillväxtresa både när det kommer till nyförvärv och skapande av nya bolag. Hela vår drivkraft och motor är att vilja göra bättre, detta genomlyser hela företag från familjen samt igenom hela företaget.
Vad är Stenlundsgruppens vision?
Grundvisionen är egentligen att vi ska kunna supplementera allt till ett hem. Allt ifrån en enklare spis som många människor behöver eller ett kylskåp. Men även här ska kunden känna servicenivån, man ska inte behöva köpa något superexklusivt för att få en inbärning och installation – det ska vara en möjlighet oavsett prisklass.
En annan del är vårt premiumsegment: vinkylar, spisar, fläktar, vinkällare, vinväggar etc. på så vis rör vi oss inom Sveriges alla kategorier. Vi vill fortsätta med konceptet ”Vi är med dig hela vägen” och det ska inte endast symbolisera en målgrupp. Däremot är alla bolagen inom Stenlunds specialiserade på sin produktkategori för att på så vis kunna bemöta kundgruppen på det viset som de önskar att bli bemötta. Det finns olika servicenivåer, vissa vill ha tjänster som inte andra målgrupper önskar och det är därför vi har separerat det lite.
Vilka har varit era bästa höjdpunkter hittills?
Flytten till nya kontor med de nya affärsområdena och planen med nya organisationen. Detta var verkligen ett viktigt avstamp och något som jag tror att vi kommer att komma ihåg om 25 år. Det var en brytpunkt då vi gick ifrån den entreprenörsdrivna familjen till att sätta Stenlunds på kartan.
Vigneron har varit en stor höjdpunkt för hela varumärket och hela Stenlundsgruppen. Detta var vår första satsning med egna varumärken där vi är med i hela produktionsledet. Från vilka skruvar som ska sättas, till att kunden får varan installerad. Det var verkligen häftigt när de första containrarna kom!
En annan viktig höjdpunkt är när Stenlunds Service blev ett eget bolag. Detta var en viktig höjdpunkt eftersom vi fick möjligheten att dyka ner i hela processen: från att varan levereras, installeras och säkerställer att kunden får en bra upplevelse. När vi väl fick till detta koncept så blev det en motor för bolaget.
Sedan är såklart en omsättningdel kul! Vi bräckte 200 miljonersstrecket nyligen vilket är jättekul och en milstolpe. Våra nya kontor är också en fantastisk höjdpunkt, tidigare satt vi i en lagerlokal i Solna. I samband med att vi utförde omorganisationen så lade vi en stor investering på vårt nya kontor. Vi ville få till en modern och fräsch arbetsplats för att på så vis attrahera rätt personal men även våra kunder. Det ska inte enbart vara våra utesäljare som träffar kunderna utan vi vill även involvera hela bolaget. För oss är det viktigt att alla kan få ett ansikte på varandra och bygga relationer. Så hubben med kontoret har varit en viktig del och den kommer vi att utveckla ännu mer!
Berätta mer om Vigneron som är ett eget varumärke inom Stenlundsgruppen?
Det är ett rätt ungt varumärke som har varit en dröm för oss. Vi har faktiskt testat detta koncept tidigare. För flera år sedan började Patrik Stenlund att plocka in bland annat lite egna vinkylar men dessvärre hann han inte mäkta med det eftersom han var så otroligt upptagen, så man pausade hela den delen.
Målbilden med Vigneron är vinkylar av hög kvalitet som du själv kan anpassa enligt dina behov. Serien kommer med alla olika storlekar och olika möjligheter så som egna luckor, unika hyllsystem samt ljussättningar.
När jag väl kom in i bilden så kunde man påbörja planeringen igen och ta upp farten gällande Vigneron. Att få vara med och starta, bygga samt bestämma allt var så otroligt coolt! Det har varit två stora delar som har varit otroligt häftiga för oss och det är att äga produktutvecklingen och komma med nya moderna lösningar för våra kunder.
Vi måste börja ta tag i frågor som: varför arbetar inte vi med återvunnet träd? Hur gör vi med vinkylar som innehåller isoleringsglas? Detta blev även ett viktigt incitament till att skapa en egen produktionsserie. Vi vill verkligen få kontroll på hela flödet. Vi har även några primära partnerbrands som är superviktiga för oss, vi har skalat ner vårt sortiment och dykt ner i de leverantörer som kan hålla kvalité och utföra anpassningar som kommer att krävas de nästkommande åren. På så vis kan vi växa tillsammans! Detta var den största anledningen till att vi startade Vigneron.
Ni kommer även släppa nya produkter med Vigneron. Kan du berätta mer om dessa?
Vi kommer att släppa 3 serier: Vigneron Kitchen, Vigneron Designline och Vigneron Storage.
- Vigneron kitchen som kommer i 3 serier:
Collection där du hittar underbänks modeller 30cm, 40cm, 60cm med dubbelzon och singelzon.
Built in som du kan integrera in i ditt kök. Dessa kommer från storlek som en micro hela vägen upp till 181 cm högt. Finns i svart och rostfritt.
Integrated som finns i samma storlekar som Built in men här kan kunden själv välja luckor som går i samma stil som köket för att skapa en fantastisk miljö. Här kommer kunden även kunna välja egna luckor så som mässig, koppar, trä etc. allt som kunden önskar.
- Vigneron Designline är en fantastiskt fin serie med svarta skåp, med singel och dubbelzon från 30cm under bänk till 60cm samt 180 högt. Alla skåp är hantagslösa med max 59 cm i djup för att passa alla kök.
- Den sista delen är Vigneron Storage, det är en serie med fokus på volym med djupa hyllsystem och olika höjder för att möta våra kunders behov.
Detta blir en stor lansering och det kommer smälla till! Vi har massa nya spännande partners på gång, så det kommer bli superkul att se vart vi kan ta Vigneron.
Slutligen vad är det bästa med att arbeta inom Stenlundsgruppen?
Då jag är en semientreprenör själv så trivs jag otroligt bra i miljön här. Det bästa med Stenlundgruppen är att det är ett bolag som har väldigt stora ambitioner men är även väldigt prestigelösa. Hos oss kan du växa hur mycket du vill. Vi öppnar alltid upp med att vi har en spelplan och är tydliga åt vilket håll vi ska växa- de som vill åka med får åka med!
Vi har ett fantastiskt kontor med många team från olika bolag och alla umgås med varandra. Det skapar en väldigt bra och rolig integration. Så det bästa med Stenlundsgruppen är helt enkelt den entreprenörsdrivna prestigelösheten, vi ska helt enkelt vara bäst.
Till våra IT-finansläsare: Ni får 10% rabatt på Qubic Classic (som på bilderna). Vid frågor och konsultation mejla Gustav Thörn på Stenlundsgruppen, gustav.thorn@Stenlundsgruppen.se .