NyMedlem – ny tjänst som digitaliserar och effektiviserar köpet av bostadsrätt
Hem Fastigheter NyMedlem – En ny tjänst som digitaliserar och effektiviserar köpet av bostadsrätt

NyMedlem – En ny tjänst som digitaliserar och effektiviserar köpet av bostadsrätt

Publicerat av: Redaktionen

Nu finns en ny, digital tjänst på marknaden som förenklar köp- och säljprocessen av bostadsrätter, NyMedlem. 

 Med NyMedlem digitaliserar Rafino AB  bostadsrättsköpet – från hämtning av mäklarbild och medlemsansökan för köparen till överlåtelse av lägenheten – nu i en helt digital, sömlös och effektiv process.

– Med NyMedlem vill Rafino förenkla och effektivisera administrationen och kommunikationen i överlåtelseprocessen. Vi vet att mäklare vill korta ner ledtider, att bostadsrättsföreningar önskar en enklare och säkrare hantering för godkännande av medlemskap och att fastighetsförvaltare vill kunna erbjuda information snabbt och effektivt till alla parter, säger Sofia Enberg, vd på Rafino.

Med plattformen NyMedlem kan bostadsrättsköpet hanteras på ett standardiserat sätt där all kommunikation mellan alla parter sker via NyMedlem. I plattformen visas status för ansökan för alla parter och var i processen den befinner sig. NyMedlem används av mäklare, bostadsrättsföreningar och förvaltare.

NyMedlem – ny tjänst som digitaliserar och effektiviserar köpet av bostadsrätt

Sofia Enberg, vd för Riksbyggens proptech-bolag Rafino.

– NyMedlem är en plattform som effektiviserar överlåtelse av lägenheter och vi kommer fortsätt utveckla med fler funktioner, vi vill att NyMedlem blir branschstandard på sikt. Vi är mycket glada att ha startat den första utrullning tillsammans med två aktörer på förvaltningssidan – Simpleko och Fastighetsägarna Service, säger Sofia Enberg.

I NyMedlem köper mäklarna bland annat mäklarbild, årsredovisning, stadgar och ekonomisk plan.

När försäljningen av bostaden är klar och överlåtelseavtal tecknats så laddar mäklaren upp det ihop med medlemsansökan och skickar ärendet vidare till bostadsrättsföreningen för godkännande eller avslag – snabbt och enkelt.

– Mäklarna ser vinsten i att enkelt och snabbt kunna få en aktuell mäklarbild oavsett om vi har öppet eller ej. De uppskattar också den snabba hanteringen från styrelsen när de svarar på medlemskapsansökan i och med att den också finns i samma plattform, Susanne Lindh, vd på Simpleko.

Ledamöter i BRF-styrelsen får medlemsansökningarna till sig för godkännande via NyMedlem. Andra funktioner är tex att ledamöter kan begära kreditupplysning eller kompletteringar innan de godkänner medlemskapet. Vid styrelsebeslut loggar ledamot från styrelsen in med BankID och meddelar status på ansökan som ett godkännande eller avslag direkt i NyMedlem. Enkla kommunikationsvägar underlättar för alla involverade i processen och beslut kan enkelt tas med stöd av rätt dokumentation.

– Våra kunder, styrelsen i en bostadsrättföreningen, ser snabbheten som en stor fördel samt att de enkelt kan begära kompletteringar, säger Susanne Lindh.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>