Snowflake Computings snabba expansionstakt stavas kundfokus, produktinnovation och fokus på att hjälpa företag ta tillvara möjligheterna som kommer av att vara datadrivna.
Snowflake Computing, den enda data warehouse-lösningen byggd för molnet, meddelar idag att företaget har haft ännu ett år av exponentiell tillväxt. Snowflakes budgetår 2019, som avslutades 31 januari, innebar stora framgångar och erkännanden från kunder, investerare och branschexperter.
Snowflakes unika molnbaserade arkitektur gör det möjligt för organisationer av alla storlekar att ta datadrivna beslut som tidigare inte var möjliga. Med Snowflake kan kunderna få djupare insikter i större datamängder, tack vare den kraft, enkelhet och nästintill oändliga skalbarhet som moderna data warehouse- och dataanalyslösningar erbjuder. Dessutom kan kunderna enkelt och säkert dela data i realtid med individanpassade behörigheter över affärsområden och med sina samarbetspartners och kunder. Dessa innovationer sätter Snowflake i en position långt före on-premise-lösningar och lösningar som företag försöker anpassa till molnet i efterhand, snarare än att de byggt lösningen för molnet från början.
– Dagens organisationer vill ha den bredaste tillgången till de djupaste insikterna från alla sina data, säger Bob Muglia, CEO för Snowflake. Snowflake fortsätter att leverera denna vision med en data warehouse-lösning som hjälper datadrivna organisationer att bli framgångsrika. Våra framgångar under budgetåret 2019 grundar sig i det betydande affärsvärde som våra kunder uppnådde med Snowflake. Under kommande budgetår kommer vi att spinna vidare på detta genom att ansluta fler organisationer till dataekonomin via Snowflake, så att de enkelt och säkert kan dela all sin data över sina affärsenheter och med sina affärspartners och kunder, för att få fördjupade insikter och skapa nya möjligheter och intäktsströmmar. Endast Snowflake kan erbjuda dessa möjligheter, tack vare vår unika molnarkitektur.
Några av milstolparna som Snowflake nådde under FY19 var:
- Attraherade 450 miljoner USD i investeringskapital, vilket nästan dubblerade det totala investeringskapitalet till mer än 920 miljoner USD.
- Dubblerade sin värdering efter investeringsrundan till 3,9 miljarder USD, vilket innebär att företaget tillhör de 25 högst värderade privatägda techbolagen i USA.
- Mer än tredubblade intäkterna YoY.
- Positionerades som Leader i Gartners 2019 Magic Quadrant for Data Management Solutions for Analytics Report.
- Uppmärksammades med flera utmärkelser, exempelvis: LinkedIn’s 50 Most Sought-After Startups, Fortune’s 50 Best Places Workplaces in Technology, Inc. Magazine’s Best Place to Work (flera kategorier), Business Insider’s 8 Cloud Computing Startups to Bet Your Career On och Money’s “50 Hottest Startups to Work For Right Now”.
- Lanserade att lösningen finns allmänt tillgänglig på Microsoft Azure
- Lanserade ett så kallat Data Sharing Rebate Program som minskar kostnader för alla kunder som delar data externt och belönar de som deltar i dataekononomin.
- Software-as-a-Service (SaaS) Contracts through Amazon Web Services (AWS) Marketplace blev tillgängligt.
- Mer än tredubblade antalet kunder till fler än 1400.
- Attraherade nya företagskunder som Netflix, Office Depot, DoorDash, Netgear och Yamaha.
- Lanserade nya strategiska partnerskap med Microsoft, Databricks, Datarobot, H2O och Qubole.
- Lanserade Partner Connect, en lösning som ger kunder snabbare insikter från sin data via förintegrerade lösningar med integrationspartners och BI-partners.
Möjligheterna med Snowflakes molnarkitektur för globala företag kommer att belysas vid företagets första användarkonferens, Snowflake Summit, som äger rum i San Francisco, USA, 3-6 juni 2019. Med sju talarspår, 80 sessioner och ett utställningsgolv med över 1 500 partners, kunder och branschfolk, blir Snowflake Summit ett bevis på företagets framfart, där deltagarna även får en första inblick i framtidens innovationer.