– Det framstår klart att digitaliseringen innebär många paradigmskiften också för vår bransch.
Det ställer i sin tur helt nya krav på allt vad ledarskap heter. Det handlar om en spännande förändringsresa där medarbetarna på byråerna i branschen måste involveras, säger Dan Brännström.
– Med tillgång till Big data och nya analysmetoder kommer kikarsiktet att kunna ställas om från historia till framtid. Det är en av många förändringar. Byråerna måste också anpassa sina affärsmodeller till det nya digitala landskapet. Här visar Nyckeln till framtiden på alternativa lösningar, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR.
I rapporten lyfts åtta viktiga trender fram som byråerna i branschen bör förbereda sig på. Tecken som pekar på att förändringen är genomgripande är förekomsten av ny teknik och nya system, prispress på tjänsterna, nya aktörer på arenan och en ökad branschglidning. I rapporten uppmanas alla i branschen att försöka förstå det förändrade affärslandskapet och aktivt skapa nya incitament och affärsmodeller.
– Vi har lyckats identifiera viktiga trender för branschen i Nyckeln till framtiden. Rapporten har en koppling till den första studien från 2013, men nu ser vi tydligare att vi är på väg mot nya affärsmodeller. Min förhoppning är att rapporten ska bli ett praktiskt verktyg för alla byråer som vill förändras, säger Bengt Skough, ansvarig för framtidsfrågor i FAR.