Skatteverket lanserar i år en ny tjänst som underlättar för företagare som tar hjälp av sin redovisningsbyrå för att deklarera.
Den nya tjänsten gör det möjligt för redovisningsbyrån att göra klart hela deklarationen digitalt utom själva godkännandet. Det gör företagaren själv med hjälp av sin e-legitimation.
Det går dessutom att få mer tid på sig att deklarera genom att skaffa en digital brevlåda senast 1 mars.
– När vi haft kontakt med företagare har vi fått veta att det varit svårt för dem som anlitar deklarationshjälp att deklarera helt digitalt. En redovisningsbyrå som inte är ombud har inte kunnat lämna huvudblanketten eller övriga upplysningar digitalt och har istället använt papper. Därför har vi utvecklat en ny tjänst som gör det enkelt för byrån att skicka in alla uppgifter i inkomstdeklarationen digitalt. Företagaren använder sedan sin e-legitimation för att se och skriva under sin deklaration. Vi vet att detta är efterlängtat och hoppas att många får nytta av den nya tjänsten, säger Anna Sjöberg, deklarationsexpert på Skatteverket.
Företagaren kan också enkelt få mer tid på sig, genom att ansluta sig till en digital brevlåda.
– Ett bra sätt att få mer tid är att skaffa en digital brevlåda. Den som gör det senast den 1 mars får deklarationen dit redan veckan efter, 8-9 mars. Pappersdeklarationer skickas ut först den 15 mars-15 april, säger Anna Sjöberg.
Redovisningsbyrån behöver ha ett skatte- eller deklarationsprogram som kan skapa rätt typ av filer för att kunna använda den nya tjänsten.
– De flesta moderna skatteprogram kan hantera detta. Vi har haft en dialog med redovisningsbranschen och programvaruleverantörerna när vi har skapat tjänsten. På så sätt har vi säkerställt att de kunnat bygga in detta i sina program, men framförallt att tjänsten blir användbar för kunderna, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.
Bland företagare har hittills bara 44 procent deklarerat digitalt, jämfört med 86 procent bland privatpersoner. Bland byråkunder var andelen som deklarerade helt digitalt 2017 bara 25 procent. Detta trots att hanteringen i övrigt på byråerna är helt digital.
– Vi har haft en väldigt bra dialog med branschen och hoppas att det nu blir tillräckligt enkelt att vara helt digital, något vi vet att både kunder och byråer verkligen vill, säger Johan Schauman.