Vi går mot en metaverse- vinter enligt  Forresters analytiker
Hem RAPPORT/UNDERSÖKNING Vi går mot en metaverse- vinter enligt Forresters analytiker

Vi går mot en metaverse- vinter enligt Forresters analytiker

Publicerat av: Redaktionen

Ett av de hetaste modeorden i techbranschen de senaste åren är metaverse.

De mest optimistiska har länge trott att det ska leda till nya ekonomier och helt nya affärsmodeller.

Men nu flaggar analysföretaget Forrester för att vi går mot en metaverse-vinter där de överhettade förväntningarna
kommer att kylas ned. De nyligen annonserade uppsägningarna av 11 000 anställda inom Facebooks
moderbolag Meta visar att vägen till den virtuella världen inte är spikrak.

Metaverse är sammankopplade virtuella miljöer på nätet där man kan umgås även om man inte befinner
sig på samma fysiska plats. Effekterna av metaverse har bedömts bli ännu tydligare i takt med ökat
hybridarbete som leder till en blandning av fysiska och digitala möten.

Ett annat användningsområde för metaverse är handel med NFT:er (non-fungible tokens). Det är en unikkryptotillgång som gör att man kan äga och handla autentiserade versioner av digitala varor med hjälp avblockkedjeteknik. Ett sådant digitalt original är precis samma sak som att äga ett unikt verk i den fysiska världen.

De flesta konsumenter känner inte till metaverse, men en av de största förespråkarna är företaget Meta.

Vi går mot en metaverse- vinter enligt  Forresters analytiker– Meta är mitt i en identitetskris. Företaget har en fot i en riskabel långsiktig metaverssatsning och enannan som misslyckas med att konkurrera med TikTok. Ingetdera bådar gott för Meta på kort sikt ochbesparingsåtgärderna var oundvikliga eftersom företaget försöker omgruppera på väg mot ett dystert 2023, säger Mike Proulx, vice president och Research Director på Forrester efter Metas besked om att minska sin personalstyrka.

Mike Proulx har också skrivit en blogg där han går djupare i ämnet: Meta Is Losing Itself In The Metaverse.

Trender inom metaverse och NFT:er under 2023

Forresters analytiker har sammanfattat trenderna inom metaverse och NFT:er – och vad vi kan förvänta oss under 2023:

  • Anställda och konsumenter kommer alltmer att uppleva metaverse som en funktion – inte en produkt. Microsoft lägger till 3D-mesh-komponenter direkt i Teams, vilket gör det möjligt attnavigera i virtuella 3D-miljöer med avatarer och samarbeta på digitala whiteboards.
  • År 2023 förväntar sig Forrester att minst ytterligare tre stora leverantörer – exempelvis Zoom, Slack, Webex eller Google Apps – kommer att lägga till metaversefunktioner i 3D och nå tiotals miljoner potentiella användare.
  • Varumärken kommer att flytta sitt fokus från ”coola” NFT:er till lojalitet, varumärkesupplevelser och fördjupade kundrelationer. Enligt Forrester har de flesta vuxna som är online aldrig ägt en NFT och har inga planer på att göra det (USA 72 procent, Storbritannien 75 procent och Frankrike 79 procent).
  • Det finns ett allt starkare sug bland konsumenter att umgås personligen. Under pandemin satsade många på att köpa hemelektronik och de tillbringade mycket tid online, inklusive i virtuella miljöer och med spel. Bara i USA säger 65 procent av alla vuxna som är online att de föredrar personliga kontakter.
  • Föregångarna till dagens metaverseplattformar har relativt få användare. Sociala medieplattformar som Snapchat, TikTok och Twitter har hundratals miljoner dagliga aktiva användare och Facebook över 1,9 miljarder. I jämförelse har de största spelplattformarna som Roblox och Fortnite bara en bråkdel av dessa användare. Forresters initiala uppskattningar tyder på att mindre än hälften av dagens vuxna som är online någonsin kommer att använda metaverse.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy