Testbaserade, personligt anpassade kosttillskott ökar i popularitet i takt med att människor runt om i världen prioriterar sin egen hälsa och kampen mot livsstilssjukdomar och näringsbrist i större utsträckning än tidigare.
En global rörelse ledd av erfarna, medvetna konsumenter med fokus på självförverkligande, där varje produkt och tjänst är personligt anpassad, kan bli enormt lönsam för investerarna.
Vad är hälsa? De som tillfrågas ser både bättre personlig hälsa och bättre näringsintag som viktiga aspekter för en balanserad livsstil. Enligt en ny rapport från McKinsey omsätter hälsoindustrin 1,5 miljarder dollar och drivs av ett växande intresse hos konsumenter på alla marknader. Den globala hälsomarknaden förväntas växa mellan 5–10 procent per år under de kommande åren, till följd av ökad köpkraft och ett större intresse för förebyggande hälsoåtgärder i spåren av pandemin.
Ett av de hälsotekniska företag som surfar på den globala hälsovågen är svenskbaserade Zinzino, ett företag som erbjuder testbaserade, vetenskapligt bevisade kosttillskott och en portfölj av medicinska blodprover. Kärnan i verksamheten är att testa konsumenternas hälsostatus och tillhandahålla kosttillskott för en hälsosammare livsstil som förebygger livsstilssjukdomar. VD:n Dag Bergheim Pettersen har arbetat på Zinzino i över elva år, och med tanke på den fantastiska tillväxten hittills är han övertygad om att företaget går mot ännu ljusare tider.
– För närvarande ligger fokus på att öka varumärkeskännedomen. Vi har en fantastisk Omega-3-baserad produkt som många gillar och vill prova, i synnerhet när de får reda på att de kan testa sig för att få bevis på att den fungerar.
-Vi växer väldigt snabbt och vi är redo att skala upp verksamheten ytterligare, säger Dag Bergheim Pettersen. Han hoppas att Zinzino inom kort kommer att vara ett av de främsta konsumentvarumärkena inom personligt anpassade kosttillskott.
Dag Bergheim Pettersen förklarar att kundbasen består av mycket varierande åldersgrupper, men att företaget särskilt attraherar personer mellan 40 och 60 år som vill ta hand om sig själva och vidta förebyggande åtgärder för att stärka sin framtida hälsa.
En livsförbättrande industri
Zinzino grundades 2005 som ett litet skandinaviskt uppstartsbolag. Företaget listades på Nasdaq First North 2014 och är i dag ett av de snabbast växande direktförsäljningsföretagen inom hälsa och friskvård. Man söker ständigt efter nya investerare som ser potential i det globalt växande intresset för personliga hälsoprodukter och -lösningar. För Dag Bergheim Pettersen är Zinzino mer än bara en god investering. Det är en livsförändrande verksamhet, eftersom han anser att det offentliga hälso- och sjukvårdssystemet har misslyckats med att hålla medborgarna friska och ge dem möjligheter att fatta välgrundade beslut kring sin långsiktiga hälsa. Kunskap är makt, säger han.
– Personligt anpassade kosttillskott och förebyggande hälsoåtgärder är framtiden. Jag har sett hur vårt växande utbud av hälsotester för hemmabruk dramatiskt förbättrar våra kunders liv. Bara det faktum att vi kan mäta människors exakta nuvarande hälsostatus är en enorm ögonöppnare för många. Så den här investeringen är även viktig på ett personligt plan.
Jag är en mycket faktaorienterad person och jag måste alltid ha stöd i bevis och statistik. Därför är det enkelt för mig att rekommendera våra produkter, eftersom vi alltid uppmanar dig att ta ett personligt hälsotest först.
Dag Bergheim Pettersen berättar att han testar sig regelbundet för att ha full koll på vad hans kropp behöver och justerar sitt intag av kosttillskott i samband med att livssituationen förändras. Alla livsstilsförändringar påverkar hur vi reagerar på sömn, matintag och träning, förklarar han. Att testa sig var fjärde månad är även det rekommenderade intervallet, eftersom det tar 120 dagar för cellerna i kroppen att föryngras.
Även om termen ”hälsa” har funnits länge visar McKinsey-rapporten att konsumenterna numera definierar begreppet på ett mycket bredare sätt än tidigare, vilket kan tyda på att fokus på hälsa är på väg att bli en naturlig och viktig del av vardagen. Rapporten visar även att det växande intresset för personlig hälsa och friskvård skapar ”enorma möjligheter för företagen”.
Slutsatserna i rapporten kommer inte som någon överraskning för grundaren av Zinzino, Ørjan Sæle, som är övertygad om att vi bara har sett en liten del av vad som väntar.
– Om 30 år är jag övertygad om att det kommer att vara en självklarhet att ta ett blodprov innan man ändrar sin träningsrutin eller diet. Hälsan är något personligt, och det finns ingen anledning att lämna den åt slumpen när det finns tillgängliga lösningar som visar exakt vad kroppen behöver.
– Människor vill kunna se faktiska resultat. De vill ha bevis på att den tid och de pengar de lägger på sin hälsa faktiskt lönar sig. Det är ren logik och det naturliga alternativet om man tar sin hälsa på allvar. Att gå från gissningslekar till testbaserade kosttillskott med vetenskapligt bevisade produkter, personligt anpassade för just dig är grunden i allt vi gör på Zinzino, förklarar Ørjan Sæle och avslutar:
– Det växande intresset för att fatta välgrundade beslut kring sin långsiktiga personliga hälsa är naturligtvis en enorm affärsmöjlighet. Megatrender brukar vara det. Och vi är föregångarna som driver utvecklingen.