Marknadsföring från startup till scaleup
Hem STARTUP Marknadsföring i startup till scaleup

Marknadsföring i startup till scaleup

Publicerat av: Redaktionen

Tech-nätverket i Göteborg har nu haft sin första träff för hösten.

Först ut var ett samtal på International House vid Järntorget med Lina Livian om hennes erfarenheter att gå ifrån att jobba med marknadsföring i startup till scaleup.

Lina Livian har deltagit i flera spännande tillväxtresor med stora varumärken i Sverige och har nyligen flyttat hem till Göteborg för att jobba på elscooterföretaget Voi.

Samtalet på tech-nätverksträffen handlade mycket om att bygga team och kultur, men även om prioriteringar i en snabbrörlig omgivning.

– Det kommer alltid att brinna runt ikring dig men det gäller att veta vad som kommer att spelar roll om en månad eller ett år.

Lina var bland annat med och lanserade Uber i Sverige och har vant sig vid att trolla med en begränsad budget.

Marknadsföring från startup till scaleup

Lina Livian samtalar med två entreprenörer

– När vi drog igång Uber var vi sju anställda som fick ta ägandeskapet för utvecklingen och bara springa, det var bara att bete sig som om man ägde bolaget.

Frågorna från entreprenörerna i lokalen var många, inte minst hur det var att lansera Uber Eats på en starkt konkurrensutsatt marknad. Utöver att göra kampanjer som genererade mycket PR så försökte de skapa en så unik och exklusiv tjänst som möjligt, annars återstår bara att konkurrera med priset. Något många företag vill undvika.

Jobbet för en marknadsförare handlar enligt Lina ofta om att sänka tröskeln in i tjänsten man säljer genom att hitta friktion och ta bort den för att se om det ökar konverteringsgraden. Hennes tre tydliga tips för att lyckas strukturera din marknadsföring från startup till scaleup är:
1. Nischa dig från början och bygg lojalitet innan du breddar dig
2. Mät allt och ha koll på all data
3. Bygg för skalbarhet och flexibilitet redan från början

 

Relaterade Artiklar