Den svenska fintechföretaget Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV
Hem EVENT Den svenska fintechföretaget Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV

Den svenska fintechföretaget Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV

Publicerat av: Redaktionen

Det svenska fintechföretaget Econans är vinnaren av höstens upplaga av Lighthouse FINITIV, Mastercard partnerskapsprogram för fintech-startups i Norden och Baltikum.

 Den danska impact tech-startupen EcoTree vinner Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram för att hitta och skala morgondagens “impact unicorns”.

 Som nästa steg kommer Econans och EcoTree att få presentera sina affärsidéer för Start Path, Mastercards globala program för startups.

Econans utsågs till vinnare i höstens upplaga av Mastercard Lighthouse FINITIV under Slush i Helsingfors. Econans erbjuder digitala tjänster för automatiserad rådgivning gällande miljömässig och ekonomisk hållbarhet. Econans tilldelas vinsten med motiveringen att de hjälper konsumenter med en av de mest aktuella frågorna just nu, energikrisen som orsakar höga elräkningar. Econans erbjuder besparingsåtgärder i hemmet och hjälper konsumenter att förstå potentiell kostnad och klimatpåverkan.

“Vi är väldigt glada över att Econans får ett erkännande från Mastercard Lighthouse och deras partners i resan mot en mer hållbar värld, både miljömässigt och ekonomiskt. Med ökade energipriser och hårdare miljölagar inom EU ser vi fram emot att hjälpa fler konsumenter och banker runt om i Europa”, säger David Klamer, medgrundare och vd på Econans.

“Econans har utvecklat en mångsidig produktportfölj med fokus på kundvärde och visar på en imponerande nivå av professionalism i hur de är beredda att samarbeta. Mastercard Lighthouse-programmet ger en möjlighet att träffa startups av hög kvalitet som Econans och vi ser redan fram emot vårens upplaga av programmet”, säger Joakim Höglund, Partnerships Business Manager på Swedbank.

Den svenska fintechföretaget Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV

Den svenska fintech-startupen Econans vinner Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse FINITIV

Mastercards FINITIV-program pågår under tre månader och ger nordiska och baltiska startup inom fintech möjlighet att samarbeta med Mastercard och nordiska storbanker som SEB, Danske Bank, DNB, Swedbank och OP Financial Group. Varje år, under en vår- och höstupplaga, utser programmets partners en vinnare bland hundratals sökande baserat på kriterier som ambitioner, produktpotential och framsteg under programmet.

Vinnaren i Finlandsklassen är FinanceKey, en open banking plattform som hjälper företag att hantera komplicerade och tidskrävande interna finansprocesser.

KWOTA, som erbjuder digital validering och handel med besparingar av koldioxidutsläpp, vinner den baltiska klassen. The people’s choice award tilldelades Olpay, som erbjuder avancerad teknik för ansiktsigenkänning för att göra det möjligt för små och medelstora företag att acceptera olika betalningslösningar.

Mastercard Lighthouse MASSIV-vinnaren i höstens upplaga av programmet blev den danska impact startupen EcoTree. De erbjuder en enkel och lättillgänglig lösning för att bidra till ett hållbart skogsbruk och bevarande av naturen. EcoTree tilldelas vinsten med motivering att de fokuserar på att engagera både privatpersoner och företag i att lösa klimatförändringarna och öka den biologiska mångfalden, en imponerande kombination av social påverkan och hållbarhet.

Bland MASSIV-finalisterna fanns också det norska lagertjänstföretaget Wanda och det danska miljöteknikföretaget Klimate. Klimate tilldelades också Investors Award för att ha dragit till sig mest investerarintresse. Den svenska startupen Ignitia, som tillhandahåller exakta, platsspecifika väderprognoser för tropikerna, tilldelades Impact Potential Award för att ha skapat en verklig, positiv och påtaglig inverkan på världen.

“Mastercard vill bidra till en hållbar framtid bland annat genom att använda förnybara energikällor, minska utsläppen och möjliggöra mer hållbara material i fysiska kort. Vi jobbar också nära våra kunder för att tillsammans skapa lösningar som gör att de kan erbjuda hållbara produkter till konsumenterna. Vi är otroligt glada över att se så många lösningar som tar itu med de mest angelägna klimatfrågorna bland de startups som medverkat i höstens program och vinnarna är tydliga exempel”, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech and Impact-tech Engagement på Mastercard Nordics and Baltics.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy