Priset är en av de mest avgörande faktorerna för svenskarna när de bokar semesterresor enligt en undersökning från researrangören Sunweb.*
Det är inte ovanligt att avvakta med att boka och i stället hoppas på bättre priser närmare avresa.
Men att de bästa fynden görs i sista minuten är enligt Sunweb en vanlig missuppfattning. Därför listar de nu sina bästa tips
för den mest prisvärda semesterresan under högsäsongen 2025.
En undersökning från researrangören Sunweb visar att hela 8 av 10 svenskar tycker att priset är viktigt när man bokar en kommande sommarresa. Trots detta, ser Sunweb att det fortsatt är populärt bland resenärer att boka närmare inpå avresa när både priserna har stigit och utbudet är betydligt snävare. ** Svenska resenärers främsta anledningar till varför de avvaktar är bland annat att de inte hunnit planera och att sommarsemestern känns för långt bort. ***
– I Sverige finns en viss missuppfattning om att sista minuten är det bästa sättet att hitta de billigaste resorna och många kanske även marknadsför sina sistaminuten-resor som det mest prisvärda alternativet. Men faktum är att det absolut bästa fyndläget går att hitta om man bokar tidigt. Jag skulle uppskatta att det är upp till 25 procent billigare om
du bokar din sommarsemester mellan december och februari. Det har bland annat att göra med att många hotell erbjuder generösa rabatter under denna period som gradvis tas bort närmare inpå avresa, säger Stefan Chatzopoulos, Country Manager på Sunweb i Sverige 2025 kommer nödvändigtvis inte bara handla om att hitta de billigaste resorna. Utöver priset
tror Sunweb att valet av hotell och destinationer fortsatt kommer att väga tungt när svenskarna planerar semesterresor. Över 50 procent av svenskarna svarar att ett stort utbud av destinationer samt hotell i olika prisklasser är en viktig faktor när man ska boka sommarresan. Dessutom uppger 6 av 10 att det är av stor vikt att hotellen i fråga har bra betyg på bokningssidan.
– Är valet av destination och hotell viktigt, som det bevisligen är för många svenskar, gäller det att ha god framförhållning. Ju närmare resan du kommer desto färre alternativ finns kvar. Och på de boenden som fortfarande går att boka höjs priserna, vilket gör att resenärer både får färre alternativ att välja mellan och i slutändan mindre resa för pengarna. 75 procent av våra mest populära boenden brukar till exempel vara uppbokade redan 6 veckor före avgång, säger Stefan Chatzopoulos
Sunwebs topp fem tips för att fynda den mest prisvärda sommarresan
1. Boka sommarresan vid årsskiftet. Det kan kännas avlägset med sommar men det bästa fyndläget är nu och fram till sista februari. Då är priserna som mest fördelaktiga och rabatterna störst, samtidigt är utbudet på destinationer, avreseorter,
flygtider och boenden betydligt mycket större.
2. Var flexibel. Tänk utanför boxen i valet av reslängd, avreseort och destination. Ibland är det billigare att vara borta några dagar längre än tänkt och under högsäsong finns det betydligt fler alternativ att välja mellan.
3. Välj flexibla alternativ. Är det svårt att planera långt i förväg kan det vara smart att välja ombokningsbara alternativ eller lösningar där betalning sker närmre resan. Sunweb erbjuder till exempel alla sina resenärer gratis ombokningsgaranti upp till 6 veckor innan avresa på alla deras charterresor.
4. Jämför olika alternativ. Researrangörers utbud, priser och vad som faktiskt ingår i en paketresa kan skilja sig rejält. Undersök därför alltid om resan du hittat faktiskt är det bästa alternativet för dig innan du bokar. Sunweb är först i Sverige med att erbjuda en lägsta prisgaranti på alla sina resor vilket innebär att de garanterar att erbjuda det lägsta
priset om samma resa erbjuds någon annanstans.
5. Sök resor baserat på din budget. På så sätt undviker du att lägga onödig tid på att hitta resor som ändå inte är inom den prisklass du har tänkt dig. Sunweb erbjuder exempelvis “price slider” som är ett praktiskt verktyg på deras webbsida som ger förslag anpassat efter angiven resebudget. Det gör att du också kan upptäcka nya destinationer som du
kankse inte hade övervägt annars. Verktyget är tillgängligt för att hitta både sol- och skidsemestrar.
OM SUNWEB
Sunweb erbjuder en mängd utvalda sol- och skiddestinationer året om, med stort fokus på både hög exceptionell service och prisvärdhet. 2022 förvärvade Sunweb den svenska researrangören Airtours. Från och med den 10 december 2024 är Airtours officiellt Sunweb i Sverige. I och med förvärvet har Sunweb stärkt sin närvaro på den svenska marknaden med ambitiösa mål som svarar mot en växande efterfrågan på mer flexibla och prisvärda semesteralternativ. Genom att fokusera på ett noggrant utvalt utbud av destinationer utmärker sig Sunweb i att leverera högkvalitativ service, främja långsiktiga partnerskap på destinationer och säkerställa att ett erbjudande med överkomliga priser. Sunweb vill att kunderna ska känna att det här är en Sunweb-destination.
Sunweb ger sina kunder support före, under och efter deras semester. Sunweb-appen erbjuder support och information dygnet runt samt innehåller digitala guider. Destinationsguiderna välkomnar semesterfirare vid ankomstflygplatsen och finns alltid tillgängliga vid eventuella nödsituationer, vilket säkerställer en smidig och trevlig semester.
Med en strävan mot innovation är Sunweb inte rädd för att utmana status quo och sätta nya och djärvare industristandarder.
OM SUNWEB GROUP
Som en av Europas ledande researrangörer formar Sunweb Group framtiden för semesterresor genom att sömlöst kombinera de bästa aspekterna från onlineresebyråer (OTA) med traditionella researrangörer (TOs), vilket ger en personlig semesterupplevelse för alla. Sunweb Group har en mångsidig portfölj av varumärken på sju internationella marknader: Nederländerna, Belgien, Danmark, Sverige, Frankrike, Storbritannien och Tyskland. Med ett dedikerat team på 500 anställda och områdeschefer baserade på nyckeldestinationer erbjuder Sunweb över 1,3 miljoner kunder välförtjänta sol- och skidsemestrar varje år. Sunweb Group, som förvärvades av Triton Fund i februari 2019, har en omsättning på mer än 1,2 miljarder euro per år vilket stärker deras position som ledande inom resebranschen.
OM UNDERSÖKINGARNA
* Undersökning 1 är utförd av Bilendi på uppdrag av Sunweb (f.d. Airtours) Riksrepresentativt underlag med 1
000 respondenter i åldrarna 28+ år. Undersökningen genomfördes i januari 2024.
** Baserat på tidigare erfarenheter och data från Airtours och Sunweb tillsammans.
*** Undersökning 2 är utförd av Norstat på uppdrag av Sunweb (f.d. Airtours). Riksrepresentativt underlag
med 1 000 respondenter i åldrarna 25-60 år. Undersökningen genomfördes i november 2024