Itello, ett ledande insurtechbolag som utvecklar affärssystem och digitala lösningar för liv- och pensionsbranschen, har beslutat om ett namnbyte för att stödja företagets planerade expansion till nya marknader i Europa.
Namnbytet är en omfattande satsning, där Lumera blir nytt bolagsnamn såväl som produktvarumärke, jämte en ny logotyp och helt ombyggd webbplats med uppdaterat innehåll.
Varumärket Lumera införs omgående på alla marknader. Itellos dotterbolag i Norge, tidigare Eikos, heter nu Lumera AS.
“Lanseringen av Lumera är en del i ett strategiskt initiativ där vi skalar upp verksamheten och utökar vår närvaro för att möta en dynamisk, globaliserad och alltmer komplex marknad. Varumärket Lumera stödjer vår vision om att vara den ledande SaaS-plattformen för liv- och pensionsbranschen i Europa och ger våra sälj- och marknadsteam ny energi när vi siktar mot nästa nivå”, säger Mats Lillienberg, CEO, Lumera.
Namnet Lumera förmedlar bolagets löfte till nya marknader, samtidigt som det bekräftar styrkorna hos Itello och bolagets långsiktiga åtaganden för de nordiska kunderna. Namnbytet är en förutsättning för att genomföra tillväxtstrategin för Europa, eftersom rättigheter till varumärket Itello var utom räckhåll på vissa målmarknader.
Lumera bygger på kombinationen av livslångt samarbete, molnbaserad teknik och gedigen branschkompetens för att skapa en unik modell för transformation som är speciellt anpassad för liv- och pensionsbolag, utan de affärsrisker som är otänkbara för branschens aktörer. Denna modell kallas the Prudent Revolution (”den försiktiga revolutionen”) och erbjuder den tryggaste vägen för digital transformation genom hela värdekedjan för liv- och pensionsbolag. Den bygger på Lumeras moderna digitala plattform och samlade erfarenhet från omfattande, komplexa installationer som alltid genomförts felfritt.
”Varumärket Lumera berättar att vi agerar som ett ledljus för kunder som genomgår komplex digital transformation. Ordet bildas av lumen, vilket är ljus på latin, och era – en bestämd tidsålder. Vårt nya varumärke är enkelt att komma ihåg, det låter trevligt och är lätt att uttala på alla språk. Därför blir det en viktig komponent för att möjliggöra vår internationella tillväxt”, säger Christine Blinke, CMO, Lumera.
Lumera har de tre senaste åren uppmärksammats i analysföretaget Gartners rapporter och har som enda nordisk leverantör kvalificerat sig för Gartners europeiska Magic Quadrant-rapport om system för policyhantering.