Tider av ekonomisk oro och snabb digitalisering i kombination med ökande efterfrågan av lokal banknärvaro gör att Leksands Sparbank ser behovet av att finnas ännu närmare sina kunder.
Därför kommer Sparbanksbussen att synas på vägarna i Dalarna i sommar.
Flera faktorer spelade in i beslutet att ta sparbanken ut på vägarna i minibussen, närmare kunderna och bygden.
”Med en buss kan vi slå upp dörrarna där människor befinner sig – det är tillgänglighet på ett helt nytt sätt. Vi märker att det finns ett stort behov av lokal banknärvaro, inte minst vikten av att vara just tillgängliga för våra kunder. Just nu när det är skakigt i omvärlden ser vi hur det skapar en trygghet med en mänsklig bank som du kan prata med och få personlig hjälp av”, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.
När många bankkontor slår igen går Leksands Sparbank mot strömmen. Sparbankens tre kontor är öppna alla vardagar och många kunder kommer in för att få hjälp. Samtidigt syns också hur allt fler använder bankens digitala tjänster. Digitaliseringen skapar nya möjligheter och underlättar för majoriteten, men det ställer samtidigt krav på att den enskilda individen att lära sig och förstå hur det fungerar.
”Vi jobbar aktivt med digital inkludering, så att fler kan ta del av de smidiga lösningar som finns idag. Sparbanksbussen är en del i det pusslet, där det går att få hjälp med att till exempel skapa BankID, lära sig navigera i Mobilbanken eller ställa frågor om hur saker och ting fungerar. Att få en kopp kaffe och kunna prata om de här sakerna med en person som kan visa och förklara kan vara det som får en att komma över tröskeln”, menar Björn Rinstad.
Sparbanksbussen har ett gediget schema för sommaren, med stopp på bland annat Rättvik Active Week, Bingsjöstämman, Vansbrosimningen och Dalhalla. Dessutom besöker bussen ett antal av bygdens byar. Furudal och Boda Kyrkby har redan fått besök, Dala-Floda står näst på tur.
”Jag tycker att det är både viktigt och roligt att sparbanken vill komma hit och att det händer något här i byn. Att en bank är ute och besöker sina kunder runtom i bygden är verkligen bra service. Det är så bra att människor kan komma med frågor och funderingar kring banktjänster på sin hemmaort. Därför betyder det också mycket att det finns en lokal bank som också har kontor som är nära, öppna och tillgängliga. Jag tror det är viktigt med den mänskliga kontakten och kanske särskilt viktigt för äldre, så man slipper åka långa sträckor”, säger Monica Bergman, butikschef på Handlar’n i Boda Kyrkby, vars butik under en eftermiddag utgjorde ”busshållplats”.