I Svenska Internetstiftelsen lokaler avslutades i våras den andra modulen av det prestigefyllda programmet ‘The Stellar Executive Program’ med fokus på digital transformation för ledare och beslutsfattare och som organiseras av Stellar Capacity – en av Sveriges ledande utbildningsaktörer inom exponentiell teknikutveckling.
I programmet deltog internationella chefer, beslutsfattare och nyckelpersoner från näringsliv samt offentlig sektor samt även digitala och sociala entreprenörer- ledare som ansvarar för att leda och utveckla digital förändring och som ville lära sig ett mer framtidsorienterat och innovativt ledarskap.
“Det unika med programmet är kombinationen av globalt framstående fakultet, interaktivitet och praktiska exempel för hur man leder digital förändring”, berättar Claudia Olsson – VD Exponential AB och grundare av Stellar Capacity.
Bland dem fanns för att nämna några Lisa Lindström – VD & grundare av Doberman, Robin Teigland – Professor i Management of Digitalization vid Chalmers Universitet, Andre Wegner – CEO och grundare av Authenthise, Hélène Barnekow – VD Microsoft Sweden, Tom Xiong – Entreprenör från Den Digitala Draken.
Förutom insikter inom den senaste utvecklingen relaterad till datavisualisering, Artificiell Intelligens i praktiken, blockkedjelösningar och additiv tillverkning så fick deltagarna utveckla sin förståelse för design thinking, nätverkat ledarskap och självorganisering. Kunskaper som krävs för att kunna leda både digitala projekt och kulturförändringar.
“Programmet gav en global överblick av den senaste teknikutvecklingen och dess påverkan på våra affärsområden och verksamhet. Vi lärde oss hur digitaliseringen påverkar organisationer och företag. Utifrån detta var en av mina viktigaste lärdomar att ledarskap och kommunikation är nyckelfaktorer för framgång.” – Karine Gilbert, Volvo Penta France
Initiativtagaren Claudia Olsson har bland annat utsetts till ung global ledare av World Economic Forum och är av Europeiska Kommissionen utsedd som en av medförfattarna till den Europeiska visionen för Industri och Näringsliv 2030. Utifrån sina internationella studier av autonomation och digital strategi har hon startat programmet för att möta det växande behovet av digital kompetensutveckling.
“Vi har framförallt sett att många förstår att digitaliseringen sker och att man måste agera men många saknar vägar framåt för HUR:et. Det är också därför vi startat programmet, för att ge ledare verktyg, kunskap, kontaktnät och en väg framåt för att bli mer effektiva i sitt digitala ledarskap.”