Genom samarbetet får kunden möjlighet att betala via Klarna Checkout i butikskassan. För handlaren innebär det i förlängningen bättre genomförsäljning och jämnare flöde över månaden. Först ut att använda lösningen blir klädkedjan 58 Grader Nord.
– Det är en spännande tid när det gäller betallösningar. Att tillsammans med Klarna nu kunna erbjuda ett bekvämt sätt att betala i fysisk butik är ett självklart steg i Hogias målsättning att ligga i framkant och klara den moderna konsumentens krav på olika sätt att handla, säger Annica Gilbertson, produktägare, Hogia Retail.
Rent konkret erbjuds kunden i den fysiska kassan att, istället för att betala varan direkt med kontanter eller med betalkort, betala i efterhand via Klarna. Kunden kan då i lugn och ro prova varan och behöver inte bestämma sig för slutgiltigt köp förrän man är säker på att man vill behålla den. Genom denna service och flexibilitet kan handlaren se fram emot bättre genomförsäljning och ett jämnare försäljningsflöde.
– Klarna vill ta bekvämligheten och valmöjligheterna som användarna är vana vid från att handla på nätet och flytta den köpupplevelsen in i den fysiska butiken. Vi ser därför väldigt mycket fram emot att lansera den här lösningen tillsammans med Hogia, säger Björn Widerström, Partner Manager, Klarna.
På 58 Grader Nord ser man fram emot att få sätta igång med Klarna Checkout i den fysiska kassan.
– Förutom att kunna erbjuda kunderna ytterligare ett smidigt sätt att betala, tror vi att det också kommer innebära stora fördelar för oss, i form av till exempel jämnare flöde i försäljningen och ökad omsättning, säger Martin Jonsson, ägare till 58 Grader Nord.
Hogia Retail erbjuder sedan tidigare kassaförsäljning, kundorderförsäljning, inköpshantering, lagerhantering samt kedjestyrning med tillhörande rapporter, statistik och analyser. Man kan även med fördel koppla Hogia Retail till e-handel.