Match Cup-seglingarna på Marstrand är ett av Sveriges största sportevenemang med runt 100 000 besökare varje sommar.
När årets seglingar avgörs 4-9 juli är det mesta nytt, från båtarna till en rekordstor prissumma. Ansvarar för kommunikationen gör HiQ – ytterligare ett steg i ett framgångsrikt samarbete.
– Vi är glada och stolta över förtroendet att ta fram ett helt nytt kommunikationskoncept med annonser, radioreklam, grafisk profil och digital kommunikation. Vi har jobbat med Match Cup Sweden i ett par år nu och bland annat utvecklat en ny användarvänlig digital kommunikationsplattform, som förenklar och gör det roligare för publiken att följa tävlingarna, berättar Jerker Lindstén, VD på HiQ i Göteborg.
Match Cup Sweden är final i World Match Racing Tour, som består av serietävlingar världen över och samlar de bästa seglarna i matchracing. Nytt på Marstrand är bland annat att tävlingarna avgörs med identiska båtar och att prissumman i finalracet, där de två bästa teamen möts, är en miljon US dollar – den högsta i seglingshistorien.
– Allt är nytt. Båtarna, farten, tävlingsformen, namnet, att det är VM-final och förstås prissumman. Det finns en hel del att kommunicera kring på ett attraktivt, kreativt och fartfyllt sätt, berättar Patrik Hermansson, Brand Manager på eventarrangören Brandspot.
– Vi har tidigare jobbat med HiQ kring den digitala kommunikationen på plats, vilket är viktigt för att åskådarna ska kunna hänga med. Eftersom HiQ utöver sin tekniska kompetens behärskar även kommunikation och marknadsföring var det självklart att välja dem även för det här arbetet, i och med att framtidens marknadskommunikation formas i gränslandet mellan innovation, teknik och kommunikation, säger Hermansson.
HiQ är inte bara ledande inom teknik och kommunikation, utan har också varit involverade i segling tidigare, med det framgångsrika projektet HiQ Sailing Team.
– HiQ har varit starkt förknippat med segling så visst är det en extra krydda. Det här uppdraget visar även bredden i vårt erbjudande. Alla evenemang behöver smidiga digitala lösningar och vinnande kommunikation, det handlar om att skapa den bästa upplevelsen för publiken, avslutar Lars Stugemo, VD och koncernchef på HiQ.
HiQ medverkar även på Brand & Business Forum i samband med tävlingarna – HiQs Patrik Sahlstén är en av talarna tillsammans med stjärnmäklaren Fredrik Eklund. På temat ”Våga tänka nytt” kommer Patrik att tala om digitaliseringens och marknadskommunikationens möjligheter genom Internet of Things och Virtual Reality.