Nordens största filmfestival är redo att ta steget in i framtiden. För att stärka innovationskraften och öka tempot i sin digitala utveckling, har Göteborg Film Festival valt HiQ som sin digitala partner.
– Vi är otroligt peppade inför det här samarbetet. Tillsammans med Göteborg Film Festival vill vi utveckla festivalen och deras streamingtjänst till det självklara valet för filmälskare i Norden, säger Jerker Lindstén, vd på HiQ Göteborg.
Filmfestivalen i Göteborg är en av årets höjdpunkter för filmälskare i hela Norden. Branschfolk och internationella kändisar blandas med filmentusiaster och biobesökare, och den vita dukens magi sprider stjärnglans, ljus och värme när Göteborgsvintern är som allra mörkast.
Som komplement till själva festivalen driver Göteborg Film Festival även en egen streamingtjänst, Draken Film, som utsetts till bästa svenska streamingtjänsten av Internetworld. Samarbetet kommer centreras kring att få de två delarna att arbeta tillsammans och HiQ har rollen som digital innovationspartner för nya tjänster och en förenklad kundresa.
– Vi ser en otrolig potential i den här kombinationen; det digitala och det fysiska smälter samman och blir till en stark plattform. Den vill vi utveckla, så att vi kan fortsätta sprida kvalitetsfilm och skapa en motvikt i en bransch som domineras av globala aktörer. HiQs starka digitala kompetens och erfarenheter från liknande projekt gör dem till en perfekt partner till oss – tillsammans kommer vi kunna skapa helt nya upplevelser för alla som älskar film, säger Mirja Wester, vd för Göteborg Film Festival.
HiQ har tidigare levererat starka koncept åt bland annat Göteborgs Symfoniker och Kungliga Operan. Samarbetet med filmfestivalen i Göteborg blir ännu en spännande utmaning i kultursektorn. Första steget i arbetet fokuserar på att skapa en kundresa som gör det enkelt och kul att köpa filmupplevelser både på festivalen och i streamingtjänsten.
Samarbetet sträcker sig till och med den 45:e upplagan av festivalen, som äger rum under 2022.