Finansiella tjänster i molnet: Den oundvikliga framtiden
Hem KRÖNIKA Finansiella tjänster i molnet: Den oundvikliga framtiden

Finansiella tjänster i molnet: Den oundvikliga framtiden

Publicerat av: Redaktionen

[KRÖNIKA] Molnintegration växer exponentiellt inom flera branscher.

Finansiella tjänster i molnet: Den oundvikliga framtiden

Rahul Singh, President Financial Services, HCL Technologies

Från att tidigare ha ansetts som en revolutionerande teknik, har molnet nu blivit grunden för företag som vill fortsätta vara smidiga, innovativa och kostnadseffektiva.

Finansiella tjänstesektorn är en stor användare av molnbaserad Software-as-a-Service (SaaS) för sina icke-kärnapplikationer. Funktioner som kundhantering, humankapitalhantering och redovisning flyttas successivt över till molnet. Flera banker har förberett sig för att använda molnteknologi för tjänster kring KYC-verifiering.  Analytiker säger att de offentliga investeringarna i molnlösningar kommer att växa från 229 miljarder dollar 2019 till nästan 500 miljarder dollar 2023. Av detta kommer en tredjedel från tre olika branscher – professionella tjänster, diskret tillverkning och bankverksamhet. Tiden är mogen för ett ökande antal finansiella tjänsteleverantörer att nu överväga att flytta över sina kärnerbjudanden till molntjänster.

Den tidigare motvilligheten att flytta kärnverksamheter till molnteknik har avtagit. Många banker sätter strategier på plats för att migrera sina kärntjänster, såsom konsumentbetalningar, kreditbetyg, förmögenhetshantering och riskanalys till molnet. Detta är en betydande förändring som drivs av flera faktorer, varav några inkluderar utveckling, såsom med PSD2 och Open Banking som kräver säker och kostnadseffektiv datadelning.

En annan viktig anledning som har drivit på övergången mot molnet är regelsättarnas ändrade attityd. Tidigare utövade tillsynsmyndigheterna försiktighet när det gäller regler kring molnteknologi, men detta har nu förändrats. Till exempel bekräftade Australian Prudential Regulation Authority (APRA) risker förknippade med molnet, men erkände även farorna med att fastna i ett status quo. ARPA visade även förtroende för de framsteg som gjorts inom trygghet och säkerhet, samt behovet av ett ’cloud-first’-tillvägagångssätt genom att uppdatera sina råd kring riskerna med molnet. Tillsynsmyndigheten rekommenderade att bankerna måste utveckla beredskapsplaner som gjorde det möjligt att tillhandahålla molntjänster på alternativa sätt om det skulle behövas.

Bankerna upplever också ett tryck från nästa generations fintech-bolag. De är molnbaserade banker med möjlighet att ta emot nya kunder på distans inom några få minuter, lansera nya tjänster inom några få veckor eller till och med dagar, och ändå uppfylla efterlevnadskraven till en lägre kostnad.

För bankerna har behovet av att uppgradera sina kärnsystem och integrera den senaste tekniken blivit en omedelbar prioritet. COVID-19-pandemin har gett dem en push framåt, genom att öka betydelsen av att migrera kärnsystem till molnet och uppgradera dem. De ovanliga krav som pandemin ställer på system och tjänster har kommit till en punkt där finansiella organisationer måste ompröva sin inställning till digital transformation, med särskilt fokus på en molnanpassad kultur. Detta är viktigt om branschen snabbt vill anpassa sig till det ”nästa normala”. Att använda molnet är ett måste för att kunna möta nya och pågående regleringsförändringar, nya kundkrav, distribution av framväxande teknologier och stenhård konkurrens från de snabbrörliga fintech-bolagen.

Under 2021 kommer finansiella tjänsteleverantörer att behöva återställa sina prioriteringar och gå mycket längre än att använda molnet för skalbarhet och kostnadseffektivitet. De nya fokusområdena kommer att omfatta:

  • Robust digital grund: Molnmarknaden expanderar snabbt och valet av tjänster är många. Då de tre stora ’hyperscalers’ (globala datagiganter) blir det självklara valet, kommer andra spelare också ges dragkraft, som exempelvis IBM, Oracle och Alibaba Cloud. Detta kommer leda organisationer till att omfamna hybridmoln, som i sig behöver en robust digital grund att stå på för att säkert och kompatibelt kunna anta molnet i stor skala. Som COVID-19-pandemin har visat är molnet perfekt för krissituationer. En välbyggd digital grund som stöds av motståndskraftig verksamhet säkerställer att organisationer får tillgång till sina system och data, oavsett personalens placering eller enheter.
  • Teknikplattformar: Företagen fokuserar på att avlägsna komplexitet på olika nivåer av IT genom att anta plattformsstrategin och öka hastigheten på IT-konsumtionen för företag. Fysisk infrastruktur avlägsnas i molnbaserade plattformar. Data konsolideras i data lake-plattformar för att skapa bättre analyser och intelligens. Programvaruprodukter erbjuds som kapacitetsplattformar, som APIgee och CI/CD, för att förenkla och påskynda utvecklingsprocesserna. Detta resulterar i snabbare marknadsledtid och förbättrad utvecklarupplevelse, samtidigt som nyinvesteringar i datacenterinfrastruktur och utrymme minskas avsevärt.
  • Förbättrad IT-säkerhet: Molnet erbjuder det senaste inom säkerhet och är säkrare än lokala servrar om de implementeras korrekt. Finansiella tjänster har litat på deras kontroll och efterlevnadsbaserade säkerhet i flera år. Dessa metoder är sårbara för växande cyberhot. Tjänsteintegratörer har ett knivskarpt fokus på att skapa robusta cybersäkerhetslösningar för finansiella organisationer. Molnleverantörer vill också tillhandahålla branschspecifika säkerhets- och regleringsåtgärder, som t ex ”end-to-end”-datakryptering. Detta underlättar för finansiella tjänster att fortsatt vara kompatibla medan de migrerar till molnet.
  • Innovationsdrivande: Det finns växande bevis för att molnet är den grundläggande faktorn i fintech-bolagens förmåga att nyskapa. Finansiella tjänster i molnet kan nyttja ny teknik och verktyg som t ex Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Natural Language Processing (NLP), Machine Learning (ML) och Internet of Things (IoT). Detta kan öppna upp för nya processer som förbättrar kundinteraktion och upplevelse med portabla realtidstjänster. Fintech-bolagen har redan banat väg för molnbaserad innovation via ’open banking’-plattformar. Banktjänster i molnet förenklar affärsprocesserna för några av de ledande bankerna. Ett exempel på en sådan tjänst är ”KYC-as-a-service” som förbättrar kundupplevelsen.
  • Företagssynkronisering: Ekosystemet där finansiella tjänster verkar idag expanderar. Samarbete internt och med externa partners är avgörande för framgång. Banktjänster i molnet möjliggör för företag att integrera samarbete genom delade verktyg och plattformar. Detta är en kritisk tillgång eftersom det leder till snabbare beslut och förbättrade innovationscykler.
  • Äldre system kommer att hindra banker från att förverkliga sin vision om förbättrad intäktsgenerering, samt att bygga ett företag som är motståndskraftigt och lyhört på samma gång. Molnet har visat på framgång för de utmanande bankerna. Det finns ingen tid att vänta – flytta kärnsystemen till molntjänster och bygg en säker framtid.

Av: Rahul Singh, President Financial Services, HCL Technologies

 

Relaterade Artiklar