15 framstående fintech-startups deltar i den 11:e upplagan av Lighthouse FINITIV, Mastercards partnerskapsprogram i Norden och Baltikum.
Hösten upplaga fokuserar på Sverige, Finland och Litauen, med ambitionen att stimulera och stärka startup-scenen i dessa länder.
Företagen som deltar i höstens program erbjuder lösningar inom en rad olika områden, bland annat ekonomisk kompetens, e-handelsbetalningar, blockkedjebetalningar, bedrägeribekämpning och hantering av privatekonomi. Mastercard Lighthouse syftar till att stödja innovation och partnerskap genom att sätta de deltagande företagen i kontakt med investerare, banker och andra företagspartners.
Följande företag från Sverige deltar i höstens upplaga av Mastercard Lighthouse FINITIV:
- Waya Finance & Technology är en molnbaserad, heltäckande plattform för fakturahantering. De erbjuder digital hantering utan manuella processer till en bråkdel av kostnaden för en äldre systemkonfiguration.
- Kwikk hjälper företag att bygga D2C-kanaler (Direct to Consumers) så att de kan driva försäljning online.
- Bits Technology utformar dynamiska onboardingflöden och förhindrar bedrägerier genom att använda flera datakällor för dina identitetsbehov.
- Vaulter är en betalningslösning som ökar förtroendet mellan säljare och köpare genom att hålla pengarna i förvar tills leveransen är genomförd.
- Tjing The Wallet är en digital plånbok för barn som stimulerar finansiell läskunnighet genom att göra pengar och ekonomi till något roligt.
Utöver de svenska företagen så deltar fem företag från Litauen och fem från Finland.
– Energin och innovationen som dessa fintech-företag bidrar med är imponerande. Det var ett tufft beslut att välja ut 15 företag bland alla sökande, men vi ser mycket fram emot att börja samarbeta tillsammans med några av de mest lovande fintech-företagen i regionen i höst. Genom Mastercard Lighthouse FINITIV vill vi underlätta partnerskap och samarbeta med dessa företag för att ta fram nya, säkra och innovativa betalningslösningar för konsumenter, handlare, banker och företag. Det är vad Mastercard Lighthouse handlar om. Detta är också något som är extra viktigt i dessa tuffa tider, säger Mats Taraldsson, chef för Innovation, Fintech and Impact Tech Engagement på Mastercard Norden och Baltikum
De deltagande företagen kommer under programmets gång få presentera sina lösningar och diskutera möjliga samarbetsområden med Mastercard, SEB, Swedbank och OP Group under olika evenemang och workshops. De kommer även att introduceras till investerare från Mastercard Lighthouse’s Investor Circle, som består av över 100 investerare från Europa, Storbritannien och Nordamerika. Dessutom kommer företagen att träffa tillväxtrådgivare som AWS, Fintech Mundi och Invenio Growth, samt få vägledning av marknadsförings- och kommunikationsteam för att tydliggöra deras berättelse och budskap, samt för att optimera medieexponering under och efter programmet.
Parallellt med Lighthouse FINITIV löper Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram för att stötta och skala impact tech-bolag som har stor potential att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling. I höstens upplaga av MASSIV deltar fem företag från Norge, Danmark, Finland och Estland.