Världens samlade dataanvändning väntas fördubblas under de kommande tre, fyra åren – och med det följer stora omställningar för finanssektorn.
Samtidigt visar siffror att många företag är oförberedda på den stundande datautmaningen.
I en nyligen publicerad Forrester-studie angav 37 procent att ”sourcing, insamling, hantering och styrning av växande datamängder” är en av de allra största utmaningarna för organisationer över hela världen.
Finansbranschen utgör inte något undantag – snarare tvärtom. Traditionella banker utmanas av startupbolag som byggt större delen av sin struktur på data samtidigt som AI och ML börjar spela en allt större roll. Bland annat visar siffror från Business Insider att en klar majoritet av de globala företagen inom den finansiella sektorn i dag använder AI på något sätt.
På samma gång väntas världens samlade dataanvändning väntas fördubblas under de kommande tre, fyra åren. Dessutom väntas de ostrukturerade datamängderna tredubblas till 2024 – något som skapar stora utmaningar för finanssektorn.
– Varje dag hanterar branschen enorma mängder kund- och marknadsdata och är sannolikt den mest dataintensiva sektorn i den globala ekonomin. Till exempel samlar banker in data från insättningar och uttag i bankomater, betalningar online och kundprofildata. Man använder också data för att bättre kunna komma till rätta med bedrägerier. Men det är många som kämpar för att klara av att anpassa sig till den datadominerade verkligheten, säger Johan Östlund.
– Problemet är att strategin för att hantera de stora datamängderna sällan är tillräckligt väl anpassad och optimerad efter den verklighet vi lever i. Under det senaste decenniet har finansiella aktörer investerat kraftigt i tekniker för att upptäcka och bearbeta data. På grund av utvecklade kundförväntningar, regleringar och den växande konkurrensen hos nya fintech-bolag har finanssektorn inte råd att lämna stora mängder data outnyttjade.
För att kunna klara av en ökad konkurrens och samtidigt hålla sig relevanta på marknaden behöver banker och andra finansiella institutioner arbeta på ett annat sätt, menar Johan Östlund. Nedan tre punkter ser han som nycklar för att skapa bättre datastruktur i finanssektorn:
- ”De team som hanterar data behöver få bättre stöd när det gäller att ta fram mer och bättre data. Det här är ett arbetssätt som behöver genomsyra hela organisationen – och ha ordentligt stöd hos ledningsgruppen. När organisationens data får bättre kvalitet blir det också möjligt att dra nytta av dem”.
- ”Organisationer behöver bygga en infrastruktur som klarar av att hantera såväl insamling som bearbetning av från nätverkets så kallade edge (längst ute, exempelvis på lokalkontor eller fysiska terminaler) hela vägen upp i organisationens hybrid-moln. För att göra det möjligt behöver man hitta en flexibel leverantör att knyta ett nära samarbete med, någon som kan säkerställa att organisationens data alltid är tillgänglig när det behövs”.
- ”Slutligen behöver beslutskedjan från insikt till åtgärd göras så kort som möjligt så att nya innovationer och idéer kan förverkligas snabbare. Många av de startups som poppat upp i finansbranschen de senaste åren är duktiga på att snabbt följa upp och realisera idéer. Här har större aktörer i regel mycket att lära”.