Reducera inte web3 till att bara handla om krypto och decentralisering
Hem TEKNIK Reducera inte web3.0 till att bara handla om krypto och decentralisering

Reducera inte web3.0 till att bara handla om krypto och decentralisering

Publicerat av: Redaktionen

Alster utforskar varför ett bredare perspektiv kan vara av intresse för både företag och individer.

Sedan mitten av 1990-talet har vi försökt sätta labels på de utvecklingssteg Internet, vår ännu unga industri, tagit sig igenom.

Vi gick från Web 1.0, där statisk text/bild publicerades från avsändare till besökare, till Web 2.0, byggt på dynamiskt och användargenererat innehåll och interaktivitet som till slut födde nya beteenden och en mångmiljardindustri i form av sociala media. Nu står vi med en fot i Web 3.0 där decentralisering, blockchain, artificiell intelligens/maskininlärning (AI/ML), förstärkt verklighet (AR/VR), Big Data och i en del uttolkningar även Internet of Things (IoT) är bärande fundament. I den här iterationen av Internet förväntas tekniken ge oss nya applikationer i form av exempelvis Metaverse, kryptobetalningar och smarta produkter som gör livet enklare, roligare och bättre.

Elon Musk och f d Twitter-VD:n Jack Dorsey har klassificerat Web 3.0 som ett buzzword. Men för oss som designar och utvecklar mjukvara med internetteknologi är det inte heller begreppet som är intressant. Genom att förstå och tillämpa teknologierna ser vi nya möjligheter och bygger insikter kring hur morgondagens digitala tjänster används och fungerar.

Reducera inte web3 till att bara handla om krypto och decentraliseringSensorteknik och maskininlärning i träningsprodukter, stadsplanering med AR teknik i mobilen, big data och event sourcing för att hantera processer inom e-handel är alla fantastiska tillämpningar som förstärker upplevelsen och gör våra vardagsliv effektivare.

Allt det här gör vi redan på Alster. Vi har på bara ett par år förflyttat tillämpningen från Web 2.0s områden till tekniker som hör till framtiden.

Så om verktygen och tillämpningen redan är här, vad borde vi då som produktutvecklare diskutera när det kommer till Web 3.0?

Shaan Puri, entreprenör och känd från streamingtjänsten Twitch twittrade den 29:e Oktober 2021 att Metaverse inte handlade om teknik utan om en tidpunkt. Puri menade att det finns en tidpunkt då vi går från 50% skärmtid (nutid) till 90% (då linser eller glasögon ersätter skärmen / mobilen). När detta händer befinner vi oss i Metaverse.

Tweeten fick mycket uppmärksamhet och efter att Alster lagt två heldagar på att utforska Web 3.0, framstår Shaans tweet än mer relevant då den belyser det mest grundläggande: Nya beteenden och värderingar.

Web 3.0 innebär decentralisering av data och teknik. Men det som gör paradigmet viktigt är de tankemönster och förväntningar som nu växer fram. Användare får ökad makt och påverkansmöjligheter. På en kommersiell arena betyder det att de du vill sälja till eller utveckla för förväntar sig att du är empatisk och lyssnar när produkten eller tjänsten skapas. Det betyder också att du behöver vara beredd på att förändra dig och din produkt löpande eftersom användarna har makten att snabbt välja andra lösningar. I en värld där teknologi är invävd i samhället och när värderingar från Web 3.0-paradigmet etablerats kommer det användarcentrerade perspektivet som Tim Brown och IDEO paketerat under begreppet Design Thinking bli än mer betydelsefullt.

Om vi avslutningsvis återvänder till Shaan Puris tweet och funderar på när vi uppnått tidpunkten Metaverse eller när den digitala verkligheten är lika viktig som den fysiska ger definitionen av fenomenet oss olika milstolpar. Att mäta skärmtid är en definition men om det mer handlar om upplevelser, då kanske vi redan kommit långt. För några av planetens invånare är det digitala redan tätt sammanflätat med verkligheten. Känslor, intryck och minnen skapas lika mycket digitalt som fysiskt. Att vi redan är där blir särskilt uppenbart för de som har träffat åttaåringen som fått sitt drömslott i Minecraft plundrat på tillgångar av busiga användare i mulitplayerversionen. Här är det som bara existerar digitalt värdefullt och värdet är lika tydligt och verkligt som något man kan uppleva i det fysiska rummet. Är det kanske den insikten som fick Nike att köpa upp och lansera NFT-producenten RTFKT sida vid sida med ikonerna Swooshen, Converse och Jordan? Om åttaåringar och Nike har förstått, är det tillräckligt för att vi alla ska ta hela klivet in i Web 3.0?

Insikter från Alster Labdays Web3

  • IoT, Icke närvarande standarder kan sätta förvånansvärt stora käppar i hjulet. En så enkel sak som olika frekvenser på Wi-Fi kan bli ett hinder.
  • AI-ML, Hämta, filtrera och bearbeta data kan vara tidskrävande. Infrastruktur och datahantering är fortfarande lika komplext som tidigare.
  • Produktdesign, web3 har demokratiska förtecken som linjerar med det empatiska synsätten inom design thinking.
  • AR, Att få feedback fort i utvecklingsarbetet är avgörande. Det är lätt att komma igång men produktions och kreativitetsmässigt är det en mardröm att inte ha färdig infrastruktur.
  • AR, förtroendet för prototyping är avgörande. Alla inblandade i projekt som bryter ny mark måste lita på att lösningen finns och inte stirra sig blinda på resurser eller specifika kompetenser.
  • Produktdesign, massor av lärdomar finns att få. Vi använder idag de modeller vi kan tillämpa för att förklara web3. Vi behöver förändra vårt narrativ och synsätt.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>