Sergel Kredittjänster utmanar inkassobranschen och satsar på digitalisering i framkant.
Med rätt budskap, i rätt kanal och med en förståelse för den enskildes förutsättningar blir varje möte med slutkunden individanpassat.
Allt för att snabbare hjälpa dem till en bra betalningslösning. Samtidigt som företagskunder ges högre betalningsgrad och en bättre, mer hållbar kundrelation. Det är vad Sergel menar med att skapa positive impact.
Digitaliserade flöden har öppnat för unika specialanpassningar med processer på individnivå, samtidigt som Sergel klarar av stor volymhantering. Resurser kan därmed frigöras och människor kan bemötas på ett ännu bättre sätt när de verkligen behöver det. Sergel fokuserar även på att mjuka upp en annars väldigt tuff bransch genom att vara hjälpsamma och förstående. Med den grundläggande värderingen ”We Care” arbetar man efter målsättningen att så få ärenden som möjligt ska gå till Kronofogden. Och det är ett arbete som gett resultat – Sedan 2020 har man minskat antal ärenden till Kronofogden med hela 35 %!
Digitalisering i framkant
Med webbtjänsten Mina sidor i världsklass, moderna chatt- och telefonisystem samt anpassade processer kring kommunikation och betalningar, ligger Sergel i framkant. De digitala lösningarna är en väldigt bra förutsättning för att kunder ska hitta svar, lösa ärenden och slutligen betala. På ett år har väntetiden i kundtjänst minskat kraftigt, trots en ökning i antalet ärenden. Detta tack vare att färre personer ringer in och i stället löser sin betalning själv.
“Vi ser en stadig trend nedåt i antalet samtal med handläggare, en minskning med 10 %, bland annat till följd av att slutkunden erbjudits olika snabbval i telefonkön. Med det digitala kan vi leverera mer, ge bra service och erbjuda hög tillgänglighet”, säger Mattias Vestman, Head of Strategic Projects & Improvements på Sergel.
Ökar betalningsmöjligheter för unga
“Vi ser att Swish är en allt populärare betallösning, särskilt för dem i yngre åldrar. Det är oerhört positivt eftersom det totala skuldbeloppet för 18–25-åringar ökat mellan 2020–2021 enligt Kronofogden. En liten skuld kan snabbt blir stor om man inte betalar i tid. Men unga är ofta beroende av lönen eller CSN i slutet av månaden. Genom att ge den här målgruppen möjlighet att betala sin skuld i slutet av månaden och dessutom med ett betalningssätt som de föredrar, tiodubblas andelen som betalar”, fortsätter Mattias Vestman.
Inom kort lanseras nya Sergel.se, som blir ytterligare ett steg i rätt riktning. Det betyder att Sergel kommer ha möjlighet att erbjuda ett flöde där människor och företag lätt kan hitta rätt hjälp. Samtidigt kommer besökarna kunna inspireras av andra i liknande situationer och proaktivt få hjälp till en hållbar ekonomi.
Den valda vägen har visat sig vara helt rätt. Sergel har fått fortsatt förtroende och förlängda avtal med sina största kunder samtidigt som de vunnit nya. Men arbetet slutar inte där. Sergel kommer fortsatt utveckla sitt arbetssätt för att öka både kundnöjdhet och inbetalningar. Det handlar i grund och botten om att verka för en beteendeförändring och hjälpa människor att betala i tid, med en individualiserad betalnings- och kreditprocess.