Amadeus och Visa CyberSource i nytt samarbete för att bekämpa bedrägerier vid reseköp

Det nya avtalet gör det möjligt för Amadeus globala resebokningssystem att uppfylla EUs betaltjänstdirektiv, Payment Services Directive 2 (PSD2), med starkare autentisering av kunder samt skydd mot bedrägerier, utan att påverka betalupplevelsen.

Samarbetet gör att Amadeus kan dra nytta av CyberSources kvalifikationer inom hantering av betalningar, autentisering och bedrägerier i kombination med mer data och avancerad maskininlärning.

Europeiska Centralbanken uppskattar att kortbedrägerierna online uppgår till totalt 1,3 miljarder euro varje år i Europa. Det är anledningen till att direktiven PSD2 och Regulatory Technical Standards (RTS) kräver så kallad Strong Customer Authentication (SCA). Denna autentiseringsmetod innebär tvåfaktorsautentisering för de flesta elektroniska betalningar som görs inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA). Därför har Amadeus nu inlett ett samarbete med Visas betalningsplattform CyberSource, för att förse den globala resebranschen med en rad nya avancerade funktioner för hantering av betalningar och bedrägerier.

Förberedelse för SCA

Samarbetet innebär att tvåfaktorsautentisering introduceras, vilket kommer att hjälpa resebyråer att förbereda sig för SCA, minska riskerna för bedrägerier och minimera den potentiella påverkan det nya direktivet kan ha på kundupplevelsen.

Enligt RTS krävs att den som betalar måste kunna bevisa sin identitet för majoriteten av de elektroniska betalningarna inom EEA med hjälp av åtminstone två av nedanstående metoder:

  • Något köparen vet (exempelvis PIN-kod)
  • Något köparen har (exempelvis SIM-kort eller mobiltelefon)
  • Något köparen är (exempelvis fingeravtryck)

För att hjälpa resebyråer att uppfylla SCA-kraven kommer CyberSources autentiseringslösning 3-D Secure (3DS) 2 integreras med Amadeus betalningsplattform. 3DS 2 inkluderar ytterligare förbättringar som lägger en bra grund för resesäljare och deras bankpartner att möta SCA-kraven, utan att offra den snabba och smidiga betalupplevelsen.

CyberSources autentiseringslösning 3DS 2 innebär bland annat:

  • Att resebyråer och banker som hanterar betalningar kan dela mycket mer data än tidigare, vilket kan vara till stor hjälp i samband med riskvärdering. Detta kan minska tillfällena då resenärer ombeds använda sig av tvåfaktorsautentisering, så att betalningarna blir mer friktionsfria.
  • Stöd för autentisering inuti appar på mobila enheter (kommer med 3DS 2.2)
  • Möjligheten att efterfråga specifika undantag från SCAs krav (kommer med 3DS 2.2)

– Resebranschen står, liksom många andra branscher, inför en ny era som formas av ny teknik och nya regelverk, i kombination med nya krav från konsumenter på smidiga interaktioner och transaktioner, säger Justin Fraser, Head of CyberSource Europe. Det är viktigt att kunna erbjuda en sömlös betalupplevelse samtidigt som man möter nya tillsynskrav och levererar en effektiv hantering av autentiseringar och bedrägerier.

De resebyråer som använder rätt teknik kommer att ha en bättre position för att kunna optimera undantag från SCA, hantera bedrägerier och slutligen uppfylla kundernas förväntningar på enkla och säkra resebetalningar. Det är därför Amadeus och Visa CyberSource inlett detta samarbete.

– I en värld där betalningar är allt mer mobila och resenärer förväntar sig att kunna betala med ett enda klick, är det viktigt att resebyråer tänker på den övergripande kundupplevelsen när de implementerar SCA, förklarar Bart Tompkins, Managing Director Payments på Amadeus. Genom att samarbeta med CyberSource ser vi fram emot att låta våra kunder kunna utnyttja fördelarna med 3DS 2 över alla våra lösningar och i hela det globala ekosystemet för resor, samtidigt som vi lägger grunden för en enkel och effektiv tvåfaktorsautentisering genom ny teknik som exempelvis biometri.

Sömlösa betalningar ger konkurrensfördelar

CyberSources lösningar för hantering av betalningar, bedrägerier och autentiseringar kommer att ingå som en del av Amadeus betalerbjudande världen över. Tack vare ändamålsenlig analys av potentiella bedrägerier ges resebyråer möjlighet att ansöka om olika undantag från SCA, vilket kan ge dem konkurrensfördelar.

CyberSources hantering av bedrägerier stöds av insikter från maskininlärning, som baserats på de miljarder Visa- och CyberSource-transaktioner som görs varje år, vilket gör det möjligt att upptäcka bedrägerier på ett tidigt stadium och med större noggranhet. Dessutom stärks CyberSources lösningar ytterligare av de tjänster för kundautentisering som levereras av ett annat av Visas dotterbolag – CardinalCommerce.