Klassiker vid Medelhavet, koncepthotell, upplevelser och chartelyx – så blir charteråret 2016. Grekland ser ännu en gång ut att bli sommarens stora vinnare. Allt enligt Apollos trendspaning för 2016.
Enligt Apollos beräkningar kommer cirka 700 000 svenskar att resa på en charterresa i sommar. Ännu en gång ser det ut att bli Kreta som blir Apollos mest populära resmål. Apollo ökar volymen till Kreta med 25 procent. Kroatien är det som ökar näst mest i Apollos utbud. Dit ökar Apollo utbudet med nästan 20 procent.
– Att det är Kreta som är sommarens stora vinnare är inte så förvånande. Det är ett av svenskarna alla största favoriter. Extra roligt är det att Kroatien är en av sommarens stora vinnare. I år öppnar vi ett helt nytt Apollo Mondo Family Resort på Makarska Rivieran där våra gäster kommer att stortrivas, säger Peter Browall, Apollos Sverigechef.
Klassiska resmål vid Medelhavet, koncepthotell, upplevelser och chartelyx är de tydligaste restrenderna för 2016 och det bekräftar en sak – vi blir stadigt mer kvalitetsmedvetna och ställer allt större krav på reseupplevelsen. Vi vill bo bättre än hemma samtidigt som det blir allt viktigare för oss att känna att vi är utomlands när vi är utomlands.
För även om en del fortsätter att resa tillbaka till sina favorithotell och resmål är det inte längre nog att tillbringa semestern vid poolkanten. Svenskarna vill upptäcka och utforska och lära känna resmålen.
– I en hektisk vardag så räcker inte alltid tiden till därför blir semestern i större utsträckning ett tillfälle att utöva sina egna intressen och en möjlighet att uppleva nya saker. Det är en förklaring till uppsvinget av träningsresor som vi sett komma så stort de senaste fem åren. Det förklarar även det ökade intresset för genuina resmål och inte minst med koncepthotell med en tydlig lokal förankring, fortsätter Peter Browall.
Mest populära sommarresmål 2016:
- Kreta
- Rhodos
- Turkiet
- Kroatien
- Kos
Restrender för 2016
1. Charterlyx – allt fler väljer 4- och 5-stjärniga hotell gärna med access till poolen direkt från rummet.
2. Autentiska resmål – genuina resmål ökar i populäritet. Apollos utbud av små grekiska pärlor tilltalar många.
3. Koncepthotell – för både barnfamiljer och för vuxna med lokal förankring
4. Träningsresor – en del av upplevelsetrenden. Vi vill vara aktiva på vår semester.
5. Kombinationsresor och rundresor – en annan del av upplevelsetreden. Upplev mer under en och samma resa. Aten eller Poros –gärna både ock.
6. Upplevelser viktigare än resmålet – vad kan man uppleva här är viktigare än vart resan går.
7. Kryssning och skärgårdkryssning – ytterligare en del av upplevelsetrenden. Kryssningar ger många upplevelser och kombineras gärna med en vecka på land.
8. Flexibilitet – vi vill resa när det passar oss
9. Jubileumsresa – den nya presenten är en resa och vi firar gärna många tillsammans.
10. Vi jagar det unika– vi vill särskilja oss – så även på semestern och vi delar gärna med oss av det i sociala medier.