Stort intresse för Akamai API Gateway bland webbutvecklare

Akamai API Gateway för säkrare publicering av API:er lanserades på flera marknader i april och har redan rönt stora framgångar.

Många företag tilltalas av möjligheten att på ett enkelt och strukturerat sätt korta ner sina utvecklingstider, få en bättre extern kommunikationsyta samtidigt som man sänker de operationella kostnaderna.

– Det handlar om en drygt 40-procentig effektivisering genom automation samtidigt som man får snabbare marknadslanseringar och även upptäcker fel betydligt snabbare jämfört med traditionell utveckling, säger Erik Henriksson, kundansvarig på Akamai. Och han fortsätter:

– Det varierar hur mycket företag använder API-plattformar. Vissa är väldigt mogna och bygger hela sidan eller appen på API:er som till exempel Salesforce – och andra använder inte några publika API:er överhuvudtaget även fast de borde. Har man inga publika API:er hittar externa aktörer ofta på egna lösningar vilket gör att man tappar kontroll, säger Erik Henriksson.

De kunder som har implementerat Akamai API Gateway har redan sett en ökad effektivisering och minskade kostnader. Många använder sin API Gateway till att:

  • hantera externa API: er, även under extrem belastning
  • effektivisera app-interaktioner
  • använda offload-token-behörighet för att minska sina kostnader