GDPR och AI sätter agendan för 2018

2018 kommer att föra med sig mycket nytt för oss alla, företagen kommer att fortsätta omställningen till den digitala världen.

Där marknaderna förändras, konkurrensen hårdnar och konsumenternas förväntningar har aldrig varit högre. Strategin med vertikal integration där allt finns samlat inom den egna organisationen byts mot en miljö där företagen måste förlita sig på externa parter för att kunna fortsätta vara effektiva.

Centralt för hela det här skiftet är dock information, där uppgiften i den digitala eran är att bättre kunna hantera, använda och säkra just informationen. Ur det perspektivet finns det tre trender som kommer att bli centrala för året som kommer.

AI hos företag. Datadrivna beslut växer fram
Precis som molnet numera är en hörnsten i moderna företag av alla storlekar kommer den nästa stora trend att vara artificiell intelligens och maskininlärning, som kommer att gå från teori till konkreta affärsverktyg inom alla industrier. Genomslaget för detta kommer att bli massivt eftersom AI löser ett stort problem alla organisationer har – ju mer data du har, desto svårare är det att jobba med. Med applikationer som använder sig av AI/ML innebär det istället att ju mer data ett företag har, desto mer fördelar kan de skaffa sig. Rent praktiskt kan företag som använder AI/ML ta steget från datastödda beslut till datadrivna sådana. Repetitiva arbetsuppgifter automatiseras, vilket möjliggör avancerade användarupplevelser med hög personanpassning.

De sektorer med störst mängd data, som bilindustrin, marknadsföring, robotindustrin och hälsoföretag kommer att ha störst nytta av AI/ML. Under 2018 kommer vi se en stor ökning av innehållstunga sektorer som fattar intelligenta beslut med hjälp av av AI.

Inte ett AI-företag: ett ständigt föränderligt ekosystem av partners
I och med att användningen av AI växer kommer tekniken inte att ägas av ett enda företag. Istället ser vi att företag som Microsoft och Amazon bygger allt mer öppna arkitekturer, medan spelare som Salesforce och Google demokratiserar AI åt företag av alla storlekar och typer. Exklusivitet är inte längre något att konkurrera med. Istället har vi nått tidpunkten då konkurrensen baseras på produktvärdet och hur kunderna kan använda och integrera de bästa teknikerna från flertalet leverantörer. Resultatet är att ekosystemet av partners är under förändring, eftersom leverantörer kan vara både partners och konkurrenter beroende på lösning och situation. Behovet av förändring och nya typer av partnerskap kommer leda till att teknikföretag hårdsatsar på affärsutveckling under 2018.

Utökade förordningar. Från GDPR och framåt
2018 är GDPR:s år, utan tvekan. Men GDPR är bara början på allt striktare förordningar och regleringar. Dessa har en utgrenande effekt, för även om ett företag idag inte jobbar inom en reglerad bransch är det väldigt troligt att de har kunder, partners eller leverantörer som gör. Resultatet blir att alla företag kommer påverkas av förordningar på samma nivå som deras mest reglerade kunder. Teknikföretag är särskilt utsatta, eftersom de hårdare reglerna med GDPR innebär ett allt större ansvar för kunddata.

De måste svara på hur krypteringsnycklar används, hur datalagringen sker och med vilka processer samt var kunddata lagras rent geografiskt. Vid den här tiden nästa år kommer vi ha sett en enorm tillväxt i antalet molnleverantörer som utnyttjar tredjepartslösningar för att följa förordningar.

David Benjamin, Europachef, Box