Under 2022 kommer Techarenan att lansera Pitch Club – en ny satsning där bolag i tidiga faser kommer att kunna visa upp sig för en bred publik och söka finansiering från investerare.
Tittarna kommer att kunna följa entreprenörer från pitch till det hårda arbetet som krävs för att bygga ett globalt bolag.
Strålkastarna kommer att vara riktade på entreprenörer som skapar produkter och tjänster som bidrar till en bättre värld och investerarna som stöttar dem på resan.
Pitch Club kommer att produceras i tv-format och sändas dels genom Pitchclub.se samt genom andra kanaler. Utöver programmet kommer sajten att fungera som en fördjupningskanal kring olika delar av entreprenörskap och investeringar. Tittarna kommer att få följa med på resan genom intervjuer och inslag som ska skapa förståelse för vad som händer när kamerorna stängts av och entreprenörer och investerare går tillbaka till vardagen.
– Techarenan har sedan 2014 drivit entreprenörstävlingen Techarenan Challenge där bolag från olika branscher och faser tävlat genom pitchar inför jury. Det här blir en förlängning av det vi har gjort under åtta år, med skillnaden att vi lägger till ett moment där medverkande bolag kan söka och få investering under programmet. Vår ambition är att ge bolag i tidiga faser en seriös plattform där de ska kunna visa upp sig för en bred publik och pitcha inför duktiga investerare, säger Omid Ekhlasi, vd för Techarenan.
Några utvalda investerare kommer att vara med i Pitch Club genom hela första säsongen och ett antal blir inbjudna till specifika avsnitt.
Bolag som är intresserade av en investering mellan 200 000 till 2 miljoner kronor kommer att kunna söka till den första omgången av Pitch Club som äger rum i februari 2022. Programmet kommer att sändas under april och maj.