Så byggde Willa en finansapp som sticker ut – ”ekonomi behöver inte vara tråkigt”
Hem TEKNIK Så byggde Willa en finansapp som sticker ut

Så byggde Willa en finansapp som sticker ut

Publicerat av: Redaktionen

Hur skapar man en finansapp som fångar intresset hos människor som inte bryr sig om ekonomi?

När Willa Pay utvecklade sin tjänst hämtade de inspiration från spelvärlden för att göra användarupplevelsen så engagerande som möjligt.

– Bara för att det handlar om ekonomi behöver det inte vara tråkigt. Det har funnits en ängslighet över att prata om det här ämnet på ett lättsamt sätt och det vill vi ändra på, säger Peter Blom, medgrundare och CPO på Willa Pay.

Kreativa frilansare vill koncentrera sig på att skapa och inte lägga ner massor av tid på att hantera sin ekonomi. Samtidigt vill de ha översikt över sina finansiella tillgångar och känna sig trygga med att allt går rätt till. Det var utgångspunkten när Willa inledde arbetet med att utveckla en mobilapp som gör det möjligt för frilansare att få betalt direkt utan långa väntetider.

Så byggde Willa en finansapp som sticker ut – ”ekonomi behöver inte vara tråkigt”– Vi har ett mantra, finance is boring, money is fun, som vi ville skulle genomsyra hela upplevelsen. När vi tittade på branschen och tjänsterna som erbjuds insåg vi snabbt att de flesta är byggda för någon form av expert eller åtminstone någon med förförståelse. Men våra användare är inga experter, utan kreativa människor som vill fokusera på sitt. Vi vill prata med dem på ett sätt som de är vana vid, säger Peter Blom.

Inspiration från spelvärlden

Willa valde därför att ignorera alla sanningar inom branschen och tog fram en mobilapp som inte liknar någon annan. Inspirationen hämtades delvis från de fyra grundarnas bakgrund, spelvärlden, där kraven på framåtrörelse och engagerande innehåll är höga. Appen skiljer sig från andra genom sin tonvikt på den rättframma enkelheten – men utan att riskera att uppfattas som oseriös.

– Vi använder inte ord som “fakturahantering”, utan pratar om att få betalt. Samtidigt är vi noga med att det alltid ska finnas information för användaren som vill förstå; de flesta av våra kunder tillhör en generation som inte har samma tillit till auktoriteter som äldre har och vill förstå själva. Men utgångspunkten ska aldrig vara att kunderna måste förstå alla processer, säger Peter Blom och fortsätter:

– Allting ska flöda. Du ska inte bli hjälpt efter en dag, utan på några sekunder. När du har ett problem så ska du få svar nästan innan frågan har ställts.

En design som väcker känslor

Utöver användarvänligheten handlar mycket av upplevelsen om designen och i Willas fall präglas den av en lekfull lättsamhet. Företagets grafiska formgivare, Benjamin Glaser, berättar att de först hade tre alternativa utseenden som presenterades för en fokusgrupp för utvärdering. Två av alternativen var mer traditionella och tilltalade alla utan att väcka något större intresse. Det tredje alternativet delade gruppen; ena halvan älskade det medan andra inte tyckte om det alls.

– Vi valde alternativ nummer tre. På Willa ägnar vi oss inte åt riskminimering; om vissa inte gillar vad vi gör så får det vara så, då är appen inte för dem. Vi fokuserar på de som tänker som vi gör. Där har vi medvetet sagt att vi pushar hårt, vissa gillar inte det medan andra älskar det, avslutar Benjamin Glaser.

 

Relaterade Artiklar