Steven, det ledande svenska fintechföretaget inom delning av utgifter har valt Enfuce, ett av Europas ledande fintechföretag, till sin utfärdare av betalkort.
Syftet med samarbetet är att utvidga Stevens lösning, delning av utgifter, till flera europeiska länder inom en snar framtid, med start från Sverige.
Steven erbjuder en betalningslösning som gör det enkelt att dela utgifter med familj och vänner. Steven-appen, som är tillgänglig på iOS och Android över hela världen, håller reda på alla utgifter och vet vem som är skyldig vem.
Med Steven kan användare hålla reda på alla sina utgifter i realtid och välja vilka de vill dela med andra för att få betalt. Det finns många användningsområden för Steven, såsom att dela på kostnaderna när man reser tillsammans, ordna en fest eller dela upp hushållskostnaderna. Steven har cirka 160 000 användare som genererar 100 000 utgifter per månad – och användarbasen växer organiskt med tusentals användare varje månad.
Med hjälp av Enfuce lanserar Steven en Mastercard-produkt. Kortet är anslutet till Steven-appen, vilket gör det ännu smidigare att dela utgifter. Kunderna kan börja använda sitt nya kort direkt med några av de största digitala plånböckerna.
“Vi sätter mycket stort värde på vårt partnerskap med Enfuce tack vare de fantastiska saker vi gör tillsammans. De gör det möjligt för oss att lansera både betalkort och digitala plånböcker, som gör det ännu smidigare att dela utgifter med familj och vänner i Sverige och på en handfull andra EU-marknader inom en snar framtid”, säger Jon Wimmercrantz, Chief Marketing Officer på Steven.
“Steven är en föregångare inom delning av utgifter, och vi är mycket glada över vårt samarbete som hjälper dem att föra ut sin innovativa lösning över hela Europa. Precis som Enfuce har Steven globala ambitioner och vi gör denna resa tillsammans”, säger Monika Liikamaa, Co-CEO och Co-Founder av Enfuce.
Både Steven och Enfuce har deltagit i Mastercards Lighthouse FINITIV-program där de först fick kontakt med varandra. Programmet sammanför uppstartsföretag, banker, investerare och rådgivare för att marknadsföra innovativa idéer.
“Det är härligt att se två innovativa företag som Steven och Enfuce från vårt Mastercard Lighthouse-program samarbeta och underlätta delning av utgifter”, säger Mats Taraldsson, Head of Innovation, Fintech and Impact-Tech Engagement, Mastercard Nordic and Baltic.