Från banbrytande digital teknik till datasekretess och osäkerhet på marknaden – bankbranschen har sett flera snabba och djupa förändringar under de senaste åren.
För att lyckas i det nya klimatet satsar de ledande bankerna på digital transformation och innovation som ger bättre kundupplevelser. Men hur kan banker skapa bättre digitala upplevelser om de inte först kan mäta dem?
Med moderna digitala plattformar för upplevelseanalys (DXA) får företag en komplett bild av användarens attityder, beteenden och reaktioner. Såhär går det till:
Förstå dagens bankkund
Utan korrekt realtidsdata om kunder är det omöjligt att ta välgrundade beslut kring digitala upplevelser. Moderna plattformar måste därför hjälpa företag att förstå sina kunders beteenden, känslor och avsikter på en helt ny nivå. Genom att visualisera hur kunderna upplever din banksajt och din app kan du se vad som fungerar och vad som inte gör det. Utifrån det kan du sedan maximera möjligheterna att göra besökare till kunder.
Påskynda digital transformation
DXA hjälper dig förstå varför kunder beter sig som de gör online och hur deras avsikter och upplevelser ser ut. Genom att använda DXA- insikter kan du ta smarta beslut kring innovation och leverera sömlösa, intuitiva och differentierade digitala upplevelser till marknaden snabbare.
Det är viktigt att din DXA-lösning kan integreras sömlöst med befintliga tekniska lösningar och därmed kunna komplettera dem med unika beteendeinsikter som gör hela ditt digitala ekosystem smartare. Det är inte ovanligt att banker kan öka andelen slutförda avtal med runt 10% med hjälp av DXA. Det kan handla om många miljoner kronor i ökade intäkter.
Prioritera produktinvesteringar som driver innovation
Använd AI för att automatiskt prioritera bland friktionspunkter som hämmar konverteringar och intäkter. Med rätt lösning går det att kvantifiera hur verksamheten påverkas av fel på webbplatsen och hur du ska prioritera de produktkorrigeringar, A/B-tester, förbättringar och innovationer som betyder mest för dina kunder. På så sätt blir verksamheten betydligt snabbare med att släppa nya produkter.
Öka effektiviteten och lojaliteten genom att ta bort självbetjäningsfrustrationer
Kunder vill sköta mycket själva och upptäcka produkter när de behöver dem. Genom att proaktivt ta itu med de största digitala problemområdena, kan moderna DXA-plattformar effektivisera självbetjäning. Detta minskar trycket på ditt kontaktcenter samtidigt som du bygger långvarig kundlojalitet.
Bygg förtroende med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
Då scroll rates på webbplatser för finansiella tjänster minskar måste bankerna investera mer tid i att optimera sitt onlineinnehåll för att bättre engagera sina kunder. Men hur kan du hitta rätt balans mellan regulatoriska krav och användarupplevelse?
DXA hjälper dig att förstå var dina kunder fastnar och vilket innehåll som hjälper (eller hindrar) deras kundresa. Använd dessa kundinsikter för att erbjuda det mest relevanta innehållet och digitala upplevelserna.
Anpassa verksamheten efter det som är viktigast
Att fatta välgrundade digitala investeringsbeslut och optimera din banks digitala upplevelse kräver samverkan över hela företaget.
Med intuitiva visualiseringar som alla kan förstå, kan DXA samordna synen på kundupplevelsen. Då går det att bryta ner silos och göra det möjligt att hantera möjligheter och problem relaterade till den digitala bankupplevelsen – snabbt och i stor omfattning.
Jag avslutar med ett citat från RBS International: “Det finns inget bättre (eller sämre) än att ha en uppfattning om vad kunder gör och sedan kontrollera attraktionsgrad, kundreseanalys och jämförelsestatistik i Contentsquare för att få reda på att dina antaganden är felaktiga! Att ledas av data och ständigt utmana vår syn på vad som är bra är magiskt.
Av: Abdi Essa, VP EMEA North på Contentsquare