Merparten av svenska bolag ser digitaliseringen som en möjlighet, snarare än ett hot. Samtidigt saknar fyra av tio en tydlig digital strategi, enligt en undersökning som Ipsos.
Generellt sett ligger Sverige långt fram inom den digitaliseringsvåg som just nu sköljer över värden. Bolag som Ericsson, King och Spotify har höjt den digitala kompetensen på arbetsmarknaden och Stockholm räknas idag som en av världens främsta nav för nya techbolag.
Idag är ”mjukvaru- och systemutvecklare” det överlägset vanligaste yrket i Stockholms kommun, enligt SCB. Närmare 22.000 personer jobbar inom detta område, vilket är nästan tre gånger så mycket som antalet vårdbiträden i kommunen.
Även attityden är positiv bland chefer. Tre av fyra ser digitaliseringen som en möjlighet snarare än ett hot, enligt undersökningen ”Näringslivstoppar” som Ipsos gjort.
Trots detta saknar 4 av 10 bolag en konkret digital strategi att möta framtiden med. Mer än hälften, 53 procent, är tveksamma till om en sådan strategi överhuvudtaget behövs.
Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget.
”Jag hade gissat att ännu fler bolag skulle sakna en digital strategi”, säger Tomas Sandén på it- och managementkonsulten Knowit.
Han jobbar som affärsområdeschef för Knowits managementkonsultdel och hjälper mellanstora och stora bolag som brottas med sin digitala framtid.
”Svenska bolag är generellt duktiga på att utnyttja digitala kanaler för e-handel, elektronisk fakturering och för att kommunicera i sociala medier. Svårigheterna brukar uppstå när man ska odla fram nya digitala idéer inom bolaget”, säger han.
Enligt Tomas Sandén försöker så gott som alla storbolag att öppna för innovativa startupmiljöer inom det egna bolaget. Men få storbolag lyckas få sina digitala satsningar att växa.
”Ofta är problemet att den lilla satsningen har svårt att dra nytta av storbolagets muskler inom produktion, säljorganisation, med mera. Cheferna har även svårt att prioritera en idé som hotar intäkterna och undergräver bolagets legacy-produkter. Samtidigt riskerar man att små digitala konkurrenter växer upp och slår ihjäl delar av ens verksamhet”, säger han.
Ett exempel på ett storbolag som just nu storsatsar digital är Axel Johnson-koncernen. Sedan 2013 gör de bland annat strategiska investeringar genom den egna riskkapitallådan D-ax. De vill undvika att hamna i samma fälla som bankerna, som sett digitala betalbolag som Paypal, Izettle och Klarna ta marknadsandelar från dem i många år.
”Bankerna lägger mängder med pengar på digitalisering. Men tio år efter Klarna startades har man fortfarande inte tagit fram produkter som kan konkurrera ut dem”, säger Tomas Sandén på Knowit.
Vad gäller sektorer är chefer inom ”information och kommunikation” mest positiva till att förändra sin strategi till följd av digitaliseringen. Även hotell och restaurang, handel och finans kan beskrivas som progressiva branscher.
Mest skeptisk till den ”digitala revolutionen” är man i byggbranschen. Här anser 70 procent av cheferna att inte behöver ändra sina strategi på marknaden för att ta tillvara de digitala möjligheterna. Även inom tillverkning och transport är skepsisen hög.
”De stora aktörerna i tillverkningsindustrin är väldigt digitala idag. När de gäller mindre tillverkningsbolag tycker jag de borde bevaka 3D-printer-trenden noga. Produktionsprocesser som tidigare varigt komplicerade kan snabbt bli enkla och relativt billiga”, säger Tomas Sandén på Knowit.
Källa: Av Jonas Leijonhufvud