Spotify-veteran investerar i Easycom – ny tjänst för lönsammare e-handel

Har tagit in 6M SEK för att accelerera tillväxten.

Peter Hietala, VD och grundare för Easycom och Niklas Ivarsson, Spotify

Easycom har tagit fram nya digitala tjänster som genererar både insikt och ökad lönsamhet till e-handeln.

Tjänsterna inbegriper smartare hantering av returer, kundklassificering, analys av verklig lönsamhet och övervakande tjänster som optimerar verksamheten.

Easycom’s lösning riktar sig mot alla e-handlare/retailers och stärker bolagen genom stöd i och automatisering av lönsamhetsdrivande beslut.

Flera aktiva affärsänglar och investerare från retail-branschen och IT-branschen deltar i nyemissionen och kommer aktivt bidra med kunskap.

En av de som deltar är Spotify-veteranen Niklas Ivarsson som under nästan 10 år var Global Head of Licensing på Spotify, där han ansvarade för kontrakten med skivbolag och förlag.

”Easycom besitter en fantastisk kompetens och erfarenhet inom områden som måste samverka för att du ska lyckas i framtidens handel. Jag ser en tjänst som på riktigt förändrar synen kring returers påverkan på affären avseende både topline och bottomline. Att branschen har lönsamhetsutmaningar i kombination med att det är en närmast orörd process gör potentialen enorm. Framtidens handel kommer vara direkt kopplad till data och analyser i realtid ”, säger Niklas.

Peter Hietala, VD och grundare för Easycom ser stort värde i att få med Niklas på resan. ”Niklas erfarenheter kring affärsutveckling och moderna skalbara affärsmodeller kommer vara till stor nytta i vår expansion”, säger han.

De första kunderna har rullat igång med tjänsten och nu fortsätter utrullning av tjänsten både nationellt och internationellt.

”Våra kunder faller för ett nydanande helhetstänk som tillför värden för hela bolaget, allt från marknadsföring & sälj, inköp och logistik. Våra lösningar påverkar så mycket mer än returer, vi ser en helhet som ingen annan part i kedjan gör – vilket ger oss en unik position. Vi ser ett stort intresse från bolag i Norden men även ifrån större internationella e-handlare där framförallt UK har visat sig vara en marknad som efterfrågar det Easycom kan leverera”, säger Peter Hietala.