Svenskarnas Black Friday-konsumtion ökar stort för varje år.
Detsamma gäller konsumtionen under Singles Day och Cyber Monday. 2017 ökade handeln på nätet under Black Friday, Singles Day och Cyber Monday med 30, 25 respektive 20 procent, jämfört med samma period föregående år. Det visar en undersökning framtagen av betaltjänstföretaget PayPal.
Svenskarnas intresse för de stora rea-dagarna växer. Traditionellt är de förknippade med internationell shopping, men fler och fler lokala handlare väljer att anamma fenomenet. Under Black Friday 2017 spenderades 35 procent av svenskarnas totala konsumtionskostnad via PayPal på köp från lokala butiker. Under Singles Day och Cyber Monday samma år var motsvarande siffra i genomsnitt 23 procent.
Mode var den mest sålda produktkategorin i Sverige under förra årets Black Friday. Försäljningsvolymerna var mer än fem gånger högre än den genomsnittliga ordinarie försäljningen 2017.
Övergripande insikter om internationell shopping från Ipsos-undersökningen
En växande trend bland svenskar är att handla produkter från andra länder. 56 procent av svenskarnas totala e-handel de senaste 12 månaderna omfattade produkter från utlandet, jämfört med 44 procent året innan.
Kina är svenskarnas favoritland att handla ifrån. 25 procent av all handel över gränserna sker från Kina, följt av Storbritannien (20 %) och USA (18 %). Pris, tillgång till specifika produkter som inte finns på hem-marknaden och spännande varor är de främsta anledningarna till att shoppa från dessa länder.
Barnprodukter tenderar att köpas från utlandet. Endast 13 procent av svenskarna handlar bebis- och barnprodukter från Sverige – jämfört med 39 procent från utlandet. För leksaker och hobbyprodukter är motsvarande siffror 29 respektive 58 procent.
Mest populära länder bland svenskarna för internationell e-handel
- Kina (25%)
- Storbritannien (20%)
- USA (18%)
- Tyskland (16%)
- Danmark (5%)
- Hongkong (4%)
- Spanien (2%)
- Norge (2%)
- Japan (2%)
- Frankrike (2%)
Svenskarnas mest populära produktkategorier att köpa från utlandet
- Kläder och accesoarer (66%)
- Leksaker och hobbyprodukter (58%)
- Smycken och klockor (54%)
- Konsumentelektronik (48%)
- Samlarprodukter, memorabilia och konst (44%)
- Skönhetsprodukter (42%)
- Fordonsdelar (40%)
- Bebis- och barnprodukter (39%)
- Nöje/utbildning (fysiska produkter) (36%)
- Sport- och fritidsutrustning (34%)