Nordea toppar listan över vilka finansaktörer som erbjuder den bästa digitala kundinteraktionen, följt av SEB och Swedbank.
Även nischbanken Avanza avancerar. Det visar BearingPoints årliga ranking. Överlag har bankerna blivit bättre på att möta sina kunder i digitala kanaler jämfört med förra året och närmar sig nu det absoluta toppskiktet.
I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2020” har BearingPoint studerat banker och andra storbolag utifrån 230 kriterier inom fyra digitala dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och eCRM. Rapporten visar att bankerna överlag har tagit betydande kliv framåt på digitaliseringsresan.
På årets tio-i-topp-lista återfinns hela tre storbanker där Nordea placerar sig högst med en sjunde plats (3.44 poäng), följt av SEB på nionde plats (3.40 poäng) och Swedbank på tionde plats (3.40 poäng). Nischbanken Avanza (3.39 poäng) placerar sig i sin tur på en elfte plats på samma lista, medan konkurrenten Nordnet (2.82 poäng) återfinns först på plats 60. Avanza sticker även ut när det gäller digital marknadsföring där nischbanken placerar sig som nummer två bland samtliga bolag.
– Nordea är det företag som förbättrat sig mest i hela studien från förra året. Framstegen kan framför allt knytas till e-handeln där köpprocess och livechat förbättrats avsevärt. Men även Swedbank tar ett par rejäla kliv framåt och på den stora listan ligger nu tre av fyra storbanker i topp 10. Av nischbankerna är det bara Avanza som kan matcha. Övriga är rätt långt efter, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint och fortsätter:
Av de totalt elva branscher som ingår i BearingPoints undersökning återfinns banksektorn i år på en sjätte plats, två placeringar bättre än i fjol. Banksektorn har en snittpoäng på 3.05 och har belönats med högre poäng i samtliga kategorier förutom e-CRM.
– Det är roligt att se att banksektorn äntligen bryter den nedåtgående trenden i branschrankingen som vi sett de senaste tre åren, och nu klättrar en placering. Samtidigt finns fortfarande en stor förbättringspotential. Framför allt inom digital marknadsföring, säger Louise von Blixen-Finecke.
Storbanker | Betyg 2020 | Förändring* | Totalplacering 2020 | Totalplacering 2019 |
1. Nordea | 3.44 | 0.85 | 7 | 46 |
2. SEB | 3.40 | 0.38 | 9 | 13 |
3. Swedbank | 3.40 | 0.60 | 10 | 26 |
4. Handelsbanken | 2.89 | 0.06 | 53 | 32 |
*2019 poäng omräknade med 2020 års kriterier
Nischbanker | Betyg 2020 | Förändring* | Totalplacering 2020 | Totalplacering 2019 |
1. Avanza bank | 3.39 | 0.71 | 11 | 53 |
2. Länsförsäkringar Bank | 3.22 | 0.42 | 22 | 41 |
3. ICA banken | 3.06 | 0.26 | 39 | 31 |
4. SBAB bank | 2.99 | -0.15 | 45 | 22 |
5. Marginalen bank | 2.87 | 0.29 | 55 | 62 |
6. Skandiabanken | 2.85 | 0.25 | 57 | 59 |
7. Nordnet | 2.82 | 0.44 | 60 | 66 |
8. Ikano bank | 2.78 | – | 64 | 49 |
9. Resurs bank | 2.57 | 0.20 | 70 | 77 |