Det internationella konsultbolaget Virtusa tar prisbelönta tjänster för förändringsarbete till Norden för att hjälpa svenska företag att anpassa sig till, och dra fördel av, den nya digitala eran.
Tjänster som framför allt eftersöks inom bank- och finansvärlden. Vi träffande under en intensiv men mycket intressant och givande timme företagets svenska VD Joakim Wiener som berättar om företagets satsning och framtidsvisioner och varför det är viktigt för företag att våga tänka nytt och delvis släppa taget om det som varit.
Joakim har sin närmaste bakgrund i företaget TradeTech som för dryga året sedan förvärvades av Virtusa. En företagsmigration som skapat en bredare och framför allt tyngre grund att stå på för den svenska delen av företaget. I dagsläget så består den svenska delen av företaget av knappa 70 personer. Det centrala huvudkontoret är placerat i Massachusetts och Virtusa finns idag representerat över Nordamerika, Europa och Asien. En spridning som ger en mycket god insikt i och kunskap om olika marknader vilken i sin tur gett Virtusa en snudd på unik kunskapsnivå om hur en vinstgivande IT-infrastruktur ska byggas.
En nödvändig modernisering
Virtusa tillhandahåller heltäckande IT-lösningar och tjänster till i första hand lite större företag. Dessa tjänster omfattar allt från IT-konsulting, applikationshantering/utveckling, underhåll, systemintegration och managed services vilka baseras på en unik plattformsmetodik som förändrar kundernas verksamheter genom att kraftigt rationalisera dem.
Virtusa hjälper företag att utveckla nya affärsmöjligheter och skapa nya intäkter genom att konsolidera, rationalisera och modernisera befintliga system till ett eller flera huvudsystem. Som ett resultat, kan kunder minska sina IT-kostnader betydligt, samtidigt som de kraftigt ökar agiliteten som bolag en utveckling som framför allt eftersträvas inom ekonomirelaterade branscher.
– Vi har under det senaste decenniet kunnat se en intressant utveckling inom framför allt bank- och finansbranschen. Många befintliga svenska företag lägger merparten av sin IT-budget på att underhålla och drifta sina befintliga lösningar medan de yngre, nyare bolagen föds in i den molnfokuserade eran.
– Detta gör att lite äldre bolag måste omstrukturera sina system, de måste tänka om och satsa för att överleva och leverera agila lösningar, något kunder idag inte bara efterfrågar utan kräver. Se bara hur nya lösningar som Klarna och olika Pay-lösningar vuxit från ”ingenstans” till självklara produkter på mycket kort tid. En ”time to market” som enbart varit möjlig tack vare internet och molnet som accelerator.
24/5 övervakning
Virtusa styrka är den automatiserade mjukvara som i realtid hjälper deras kunder att övervaka sina system. För att lyckas med detta är företagets anställda utvecklare inte bara just utvecklare utan har även en djup förståelse för och inom ekonomi. Det är bland annat denna kombination som tagit Virtusa till den position som företaget håller i dagsläget med en konstant tillväxt år efter år.
I Sverige har företaget även utökat sin manuella support och programövervakning från traditionella arbetstimmar till 24/5 tillgänglighet. Detta uppnås genom att bemanningen i Sverige kompletteras med en stab i Colombo. Sammantaget gör detta att förteg kan korta ner tiden för åtgärd från i värsta fall dagar till minuter vilket är en enorm förbättring. Joakim säger även att tankarna redan finns på att i framtiden även gå upp på 24/7 teckning.
– Genom att optimera och konsolidera befintliga processer och IT-stöd, kan Virtusa hjälpa företag att frigöra de resurser som krävs för att skapa förändring. De effektiviseringar som det innebär gör att företag kan finansiera stora delar av steg två – införandet av just den digitala plattform som krävs för att de ständigt ska kunna förändra sig utifrån marknadens möjligheter, kundernas efterfrågan och regeländringar relaterade till respektive marknad.
– Som vi ser det så har mycket förändringar påbörjats inom bank- och finanssektorn men att det fortfarande är mycket kvar att göra. Virtusa har kunskapen och tekniken för att hjälpa företag att bygga om eller anpassa sina nuvarande lösningar för att hålla jämna steg med, eller till och med ligga steget före, marknadens krav. Det mesta handlar om att ha rätt personal, rätt tjänster och arbeta stringent.