JCDecaux Sverige, en del av det globala JCDecaux-nätverket, lanserar nu sitt programmatiska digitala utomhuserbjudande vilket förstärker Stockholms position som navet för programmatisk annonsering i Skandinavien.
Genom partnerskapet med VIOOH, den ledande globala SSP-plattformen för digital utomhusreklam, öppnas nu dörren för programmatiska köp till impact-ytor utomhus.

Cecilia Ottobre & Magnus Heljeberg
Nu är 270 av JCDecaux Sveriges digitala skärmar tillgängliga för programmatiska köp. 225 av dessa är taktiskt placerade i Stockholms stadskärna, och resterande finns på strategiskt utvalda platser runtom i Sverige. Centralt för den programmatiska utomhushandeln är den detaljerade och pålitliga datan från Outdoor Impact, det nationellt erkända mätsystemet för utomhusreklam. Den granulära datan ger annonsörer möjlighet till avancerad målgruppssegmentering och realtidsoptimering av sina kampanjer.
”Genom att möjliggöra programmatiska köp över vårt nätverk, kompletterar vi inte bara det svenska DOOH-landskapet utan erbjuder också varumärken en strömlinjeformad inkörsport för att nå köpstarka skandinaviska målgrupper,” säger Magnus Heljeberg, VD för JCDecaux Sverige. “Stockholm, som Skandinaviens huvudstad, är en viktig marknad för både lokala och globala kampanjer, och vår programmatiska integration förenklar tillgången till denna attraktiva marknad.”
Lanseringen möjliggör ökad flexibilitet och datadriven optimering, vilket gör det enklare för varumärken att genomföra riktade kampanjer baserade på detaljerad målgruppsdata.
“Lanseringen av Programmatic DOOH är perfekt tajmad för att möta den växande efterfrågan på programmatisk digital utomhusreklam i Sverige, både lokalt och internationellt. Annonsörer söker smarta, effektiva och datadrivna lösningar som erbjuder flexibilitet och detta blir nu möjligt” säger Cecilia Ottobre, Försäljningsdirektör på JCDecaux Sverige.
Samarbetet med VIOOH säkerställer sömlös integrering med över 40 stora globala DSP:er, vilket gör JCDecaux Sveriges digitala nätverk tillgängligt för annonsörer över hela världen.
“Integreringen av JCDecaux Sverige ger både lokala och internationella varumärken möjligheten att använda VIOOH Trading Manager, vilket möjliggör datadriven programmatisk handel i realtid för att engagera sig med sina målgrupper, inklusive i Skandinaviens mest inflytelserika stad,” säger Gavin Wilson, Global Chief Commercial Officer på VIOOH.
JCDecaux Sverige ser fram emot att tillsammans med mediebyråer och annonsörer erbjuda de dynamiska möjligheter som programmatiska köp innebär. Med tillgång till Stockholms köpstarka målgrupper och effektiviteten av datadrivet programmatiskt köp kan annonsörer uppnå målgruppsanpassad kampanjeffekt i Norden. Bolagets programmatiska erbjudande finns tillgängligt via alla större DSP:er.