Salesforce lanserar nu flera nya integrationer som ska hjälpa företag att växla upp i sin digitalisering och bli mer kundcentrerade.
Marketing Cloud är Salesforce lösning för digital marknadsföring.
Nu har lösningen uppdaterats med flera nya integrationer som hjälper företag att optimera kundkontakten och skapa en skräddarsydd och kundanpassad kommunikation.
En del av Marketing Cloud är Salesforce kunddataplattform (CDP). Plattformen utökas nu med Interaction Studio och Loyalty Management, två integrationer som gör det möjligt för företag att samla in data från hela kundresan. Därmed kan företag skapa en mer personlig kundupplevelse, som är anpassad efter kundens preferenser och behov.
Marketing Cloud integreras också med nya datorkällor, som exempelvis Google, Snapchat och Whatsapp. Därmed får företag bland annat åtkomst till Googles primärdata för smartare mätbarhet och aktivering. Den här typen av data kan även användas för att skapa riktade annonser på Snapchat eller för att föra en direkt dialog med kunden i WhatsApp.
Salesforce e-handelslösning, Commerce Cloud, uppgraderas med nya dataintegrationer, mer automatiserad orderhantering och en smidigare väg till en s.k. headless lösning dvs. en plattform där du kan välja ditt CMS fritt.
Den uppdaterade versionen av Commerce Cloud integreras också med en ny B2B2C-app. Appen gör det möjligt för B2B-företag att rikta försäljningen direkt mot slutkund. Dessa företag kan nu starta egna e-handelsbutiker utan att använda kod, bara klick. Genom att kunna samla primärdata får de en bättre förståelse för hela kundresan och kan bygga starkare kundrelationer.
– Framtidens handel kommer att definieras av hur väl företag ställer om och anpassar sig till kundernas förändrade behov. Med Digital 360 har företagen full kraft från Salesforce för att bli digitala snabbare, förstå sina kunder bättre och driva tillväxt, säger Frank Rombouts, ansvarig för e-handelslösningar B2C på Salesforce.