Nya investerare i det finska företaget består av BP Ventures, Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation och Nordic Ninja.
Rundan höjde den totala finansieringen av MaaS Global till 53,7 miljoner euro
Världens första mobilitetsföretag MaaS Global offentliggjorde i dag sin senaste finansieringsrunda till ett värde av 29,5 miljoner euro. Den totala finansieringen av MaaS Global, som är känd för mobilitetsapplikationen Whim, ökade till 53,7 miljoner euro till följd av nya investeringar.
Nya investerare består av BP Ventures, det japanska fastighetsbolaget Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation och investeringsfonden Nordic Ninja. I rundan deltog även företag som har tidigare investerat i MaaS Global.
”Vi är entusiastiska över att få in så betydelsefulla och erfarna investerare. Med denna nya investering har vi allt vi behöver för att lyckas och skala vår verksamhet till nya marknader”, berättar Sampo Hietanen, VD och grundare av MaaS Global.
MaaS Global kommer att expandera sin verksamhet till nya marknader i Europa, Japan, Singapore och Nordamerika år 2020. MaaS Globals flaggskepp, Whim-applikation, är den första omfattande MaaS-tjänsten på marknaden. Whim kombinerar kollektivtrafik, lånecyklar, taxibilar och hyrbilar till en applikation till ett fast månatlig pris. Whim lanserades i november 2017 och har hittills använt för över sex miljoner resor.
Den existerande tjänsten och dess potential för globala tillväxt lockade nya investerare. Mobility as a Service-marknaden förväntas växa till 500 miljarder dollar i omsättningen fram till 2030.
”Maas Global -teamet leder vägen hur rörelsen förändras: alla former av mobiliteten är lätt tillgängliga utan att man behöver äga en egen bil. Vårt partnerskap är ett bra exempel på BP:s vision för framtiden för transport, mobilitet och integrerade städer”, säger Roy Williamson, vice VD för Advanced Mobility på BP.
”Vi är mycket glada över att arbeta med Maas Global för att ändra mobiliteten för mer digital och hållbar riktning. Mobility as a Service-marknaden förväntas växa snabbt samtidigt när konsumenter och städer letar efter smarta lösningar för att underlätta vardagen och minska utsläppen”, berättar Kyoya Kondo, affärsverksamhetsledare för affärsutveckling och digital strategi på Mitsubishi Corporation, Automotive and Mobility.