Startup-bolag möter investerare och jobbtalanger på Sweden Demo Day

Var med när framtidsbolag möter investerare på Sweden Demo Day på Stockholmsmässan 4 april.

Tatjana Choudhary, projektledare på Tillväxtverket.

Hundratals startups kommer att vara på plats för att träffa investerare och jobbtalanger.
Sweden Demo Day arrangeras för åttonde gången, i år av Tillväxtverket tillsammans med Stockholmsmässan.

Startups från hela Sverige deltar och över 550 bolag och över 200 investerare är redan anmälda till eventet som förväntas samla drygt 3000 entreprenörer, investerare, jobbtalanger och andra intressenter .

Under dagen kommer bland annat ett ”talent matchmaking”-event att hållas. Där möts startup-bolag och jobbsökande.

– Ett 60-tal startup-bolag kommer att vara med på matchmaking-eventet. De som vill vara med anmäler sig i förväg och anger vilket område de är intresserade av. Väldigt många av de startups som anmält sig hittills söker programmerare, säger Tatjana Choudhary, projektledare på Tillväxtverket.

Sweden Demo Day är Sveriges stora mötesplats för digitala startup-företag och ett etablerat koncept. Papper, kritor och kreativitet är några av de viktiga ingredienserna under dagen. Startup-bolagen pitchar sitt bolag på brunt papper.

– Alla har samma förutsättningar och den enkla formen på brunt papper öppnar för kreativitet när det gäller att presentera sitt bolag, säger Tatjana Choudhary.

– Sweden Demo Day blir större än någonsin i år. Vi siktar på att få in över 600 utställande tech-bolag och cirka 400 investerare, från affärsänglar till riskkapitalbolag, säger hon.

Eventet har lockat tusentals besökare sedan år 2010 när det startades under namnet Internet Discovery Day av Johan Jörgensen, partner på Sweden Food Tech.

I år är första gången som eventet arrangeras av Tillväxtverket i samarbete med Stockholmsmässan.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Tillväxtverket i det här. Sweden Demo Day med sitt unika koncept och community kan växa i våra lokaler och ligger helt i linje med Stockholm Stads mål och visioner, säger Carola Skoog som jobbar med affärsutveckling på Stockholmsmässan.