PubMatic och MediaMath ställer sig bakom Panorama ID som identitetslösning utan cookies för den öppna webben.
Lotame, ledande global leverantör inom datahantering för att ta fram kundinsikter samt bygga adresserbara målgrupper utifrån fördefinierade personas, tillkännager idag att PubMatic (Nasdaq: PUBM) och globala adtech-bolaget MediaMath ställer sig bakom deras Lotame Panorama ID – den första globala personliga identitetslösningen med integritetsfokus för den cookie-lösa öppna webben.
Den globala annonsplattformen PubMatic har integrerat Lotame Panorama ID som officiell ID-leverantör i Identity Hub och som dataleverantör i PubMatic Audience Encore. Tillsammans utgör de en perfekt motor för medieägare som vill öka värdet på sin inventory genom förädling, ökad träffsäkerhet och förbättrad yield management – såväl idag som i den cookie-lösa framtid som väntar runt hörnet.
”Det är tydligt att det inte är ’one size fits all’ som gäller för framtiden inom audience addressability och PubMatics partnerskap med Lotame är en del i vårt åtagande att erbjuda såväl utgivare som annonsköpare med en stark portfölj av fristående och framtidssäkrade lösningar”, säger Jonas Söderqvist, Nordeuropachef på PubMatic. ”Vi vill göra Panorama ID enkelt att både implementera och hantera för att underlätta arbetet med att driva intäkter för mediehus och nå bättre ROI för annonsköpare.”
Lotame blir också en del av MediaMath Identity Marketplace, vilket gör det enklare än någonsin för annonsköpare att dra nytta av Lotame Panorama ID för att rikta in sig mot en specifik publik, oavsett om den bygger på första-, andra- eller tredjeparts-data över samtliga webbläsare.
”Arbetet med att kringgå tredjeparts-cookies har lett till ökad innovationstakt och bättre samarbete inom det digitala medielandskapet, för de parter som jobbar mot det gemensamma målet att bygga ett ansvarstagande och effektivt ekosystem”, säger Anudit Vikram, Chief Product Officer på MediaMath. ”Vi har tagit fram en infrastruktur för identitetshantering via SOURCE som, med hänsyn till den osäkerhet som finns i branschen gällande såväl teknologi som regleringar, är skapat för att vara framtidsäkert. Vi välkomnar Lotame Panorama ID till vårt Identity Marketplace. Det kommer att underlätta för våra kunder att skala upp och sömlöst nå ut till fler kanaler, plattformar och enheter.”
Lotame Panorama ID är den enda personliga identitetslösningen med integritetsfokus för den öppna webben. Det genomsnittliga Panorama ID:t bygger på fler än 200 beteende-baserade attribut och erbjuder en leveranslösning med stort djup som samtidigt är i linje med integritetsregelverk.
”Vi genomförde nyligen en undersökning bland annonsörer och utgivare som visade att 60 procent av annonsköparna att framtiden kommer att bygga på flera ID-lösningar som fungerar tillsammans”, säger Andy Monfried, vd på Lotame. ”I takt med att Panorama ID fortsätter att ta fart i branschen kommer det att förstärka att framtiden för såväl den öppna webben som för digitala annonser kommer att vara beroende av att alla delar av ekosystemet samarbetar för att skapa värde och tillväxt för alla.”
PubMatic och MediaMath är de senaste tillskotten till Lotame Panorama ID-nätverket som fortsätter att samla stöd och support genom hela ekosystemet. I januari tillkännagav Lotame ytterligare stöd för Panorama ID och i April anslöt flera data-partners till nätverket.