Våra levnadsvanor och sättet vi utformar bostäder är i ständig förändring.
Världsledande leverantören av sanitetslösningar GROHE överraskade kunder och konsumenter på branschmässan ISH i Frankfurt genom att presentera över 500 nya produkter. I ett föredrag för 350 journalister och branschkollegor delade GROHEs vd Michael Rauterkus fem megatrender som företaget identifierat. Dessutom lyftes ett urval av de nya produkterna som exempel. ISH 2019 pågår i Frankfurt mellan den 11 och 15 mars.
Vid årets upplaga av ISH, världens ledande mässa inom vatten, värme, energi och luftkonditionering, presenterade GROHE fem megatrender på temat vatten och boende. Under en presentation redogjorde GROHEs vd Michael Rauterkus företagets resa mot ett anpassat erbjudande för kunder och konsumenter. Utifrån trenderna tillkännagavs även den största innovationslanseringen någonsin. Sammanlagt rör det sig om över 500 nya produkter från GROHE.
GROHE ser att konsumenter har gått från att vara passiva till att i dag ta större kontroll över processen att utforma sina hem. I sökandet efter enkla och intelligenta produktlösningar är de i allt högre utsträckning kreatörer. Det ställer mer krav på produktinnovation och design, vilket är beroende av förståelse för trender och nya behov. Konsumenter är mer benägna att välja integrerade lösningar än enskilda produkter.
– GROHE står för vatten, intelligens och njutning. Vi skapar smarta vattenlösningar som förändrar människors liv till det bättre. Viktigast av allt är att vi förändrar upplevelsen av vatten i sig, säger Michael Rauterkus, vd för GROHE.
3D-metallskrivare revolutionerar vattnet i våra hem
Under GROHEs presentation berättade Michael Rauterkus, vd för GROHE, att företaget har utvecklat en unik finkornig lösning för sina 3D-metallskrivare i produktionsanläggningen i Hemer, Tyskland
– Designen i våra nya blandare GROHE Atrio Icon 3D och GROHE Allure Brilliant Icon 3D är otroliga. Det som tidigare varit omöjligt är nu fullt genomförbart. Det är framtiden inom design. För konsumenter är det framtiden genom egen kreativitet och total personifiering. Vi tror att 3D-metallutskrifter kommer att revolutionera vattenupplevelsen i hemmet. Det är den absoluta blandningen av skräddarsydda lösningar och industriell produktion, säger Michael Rauterkus, vd för GROHE.
Förändrade krav när konsumenter blir kreatörer
Gränsen mellan människans olika boendemiljöer blir allt mer suddiga. I dag är det inte ovanligt att köket är en del av vardagsrummet. I vissa fall kan badrummet öppna upp till sovrummet. Och de båda rummen blir allt viktigare ytor att leva i, snarare än att endast fylla ett funktionellt behov. Ett resultat av detta är att konsumenter lägger mer tid och uppmärksamhet på detaljer i sina badrum och kök än tidigare. Badrums- och köksprodukter möjliggör för konsumenter att uttrycka sin individuella stil och smak.
Som det första europeiska sanitetsvarumärket lanserar GROHE blandare skapade med 3D-metallskrivare. Genom att kombinera den senaste tekniken med spektakulär design går GROHE emot gamla normer om att funktion kommer före form. Det är en imponerande ståndpunkt som visar på GROHEs förmåga att forma framtiden inom vatten. Tillsammans med kunder och konsumenter på resan att skapa skräddarsydda hem.
– Konsumenternas förväntningar har till stor del förändrats. GROHE formar framtiden inom vatten i termer av design och innovation. Såväl analogt som digitalt. Vi ger kunder och konsumenter byggstenarna de behöver för att ta tillvara på hela vattnets skönhet och kraft genom skräddarsydda upplevelser, säger Michael Rauterkus, vd för GROHE.
GROHE hjälper kunder i deras sökande efter enkelhet – skapande utan komplexitet
Sökandet efter enkla och intuitiva lösningar har fått ett slut. GROHE tar en tydlig position som en global ledare för kompletta badrumslösningar genom att hjälpa konsumenter att bli kreatörer utan komplex hantering. Produkterna kombinerar kvalitet med ett fantastiskt utbud av färger och material. Från blandare, duschar och keramik till köksblandare, hoar, inredningsdetaljer och spolplattor.
– Ingen annan erbjuder samma kvalitet och hållbarheten i så många färger, över hela produktspannet för badrum och kök, säger Michael Rauterkus, vd för GROHE.
GROHEs nyaste keramikserie Essence är den första att inkludera badkar. Och är ett exempel på vacker minimalism i dess enklaste form. Men minimalism från GROHE går bortom design. Det innefattar även intuitiv användning och enkel installation av produkterna. Nya GROHE Rapido SmartBox skapar oändligt många möjligheter för arkitekter, projektörer och installatörer genom endast en dold lösning. Det inbyggda installationssystemet går att kombinera med det innovativa duschsystemet GROHE SmartControl och dessutom med termostater och engreppsblandare.
Ett nytt uppkopplat ekosystem för vattensäkerhet och vattenhantering
Under ISH 2017 lanserade GROHE sin första lösning baserat på Internet of Things (IoT): GROHE Sense och GROHE Sense Guard. I dag är GROHE en pionjär på digitalisering i sanitetsinudstrin med kunskap som sträcker sig bortom fysiska sanitetsprodukter. I samband med ISH 2019 tillkännager GROHE nästa generation vattensensorer från GROHE Sense. Samt lanseringen av GROHE Sense Guard Pro, optimal för användning i både låga och höga flerfamiljshus. Monterade på kall- och varmvattenledningarna erbjuder produkten vattensäkerhet och exakt vattenkonsumtionsdata direkt till mobiltelefonen via GROHE Sense-appen. Med full översikt över vatten- och energiförbukningen får konsumenten full kontroll. Genom Sense Guard och Sense Guard Pro kan GROHE nu förebygga vattenskador till 90 procent av alla bostäder. GROHE Sense-systemet har skapat en disruptiv affärsmodell för såväl GROHE som för installatörer och nya partners som försäkringsbolag och fastighetsförvaltare.
– Vi skapar en intelligent plattform. Det största ekosystemet för vattensäkerhet och vattenhantering, som kommer göra det möjligt för våra partners världen över, som exempelvis försäkringsbolag, att implementera nya affärsmodeller, säger Michael Rauterkus, vd för GROHE.