Grundarna bakom en ny social media app
Hem STARTUP Grundarna bakom en ny social media app

Grundarna bakom en ny social media app

Publicerat av: Redaktionen

Den nya svenska social media-appen Kiliaro grundades av fyra programmerare med lång erfarenhet av att bygga bolag. 

Kiliaro-grundarna är inga rookies – de har erfarenheten som krävs och senast utvecklade de bildbanken Mostphotos.com tillsammans, som nu är bland de största aktörerna i Norden inom sin bransch.

Alla fyra medgrundare investerar både hjärta och själ i att Kiliaro ska gå en liknande framtid till mötes fast den här gången på en global nivå.

Men vilka är de fyra viktigaste faktorerna som kommer ligga bakom Kiliaros framgång? Frågan ställdes till de fyra grundarna. Här nedan listar de vilka faktorer de tror kommer bidra till Kiliaros succé.

Unik funktionalitet
Kiliaros koncept är unikt, finns inte i världen idag och har en inbyggd viralitet som kommer bidra till stor organisk tillväxt. Vi intar en plats på marknaden som idag är helt ledig. Ett av våra ledord är enkelhet. Med ett rent och enkelt användargränssnitt gör vi det enkelt att göra en sak – att dela bilder med folk du bryr dig om. Inom de närmaste 12 månaderna ser vi fram emot att överraska ordentligt med nya banbrytande funktionaliteter, och det är då Kiliaros riktiga ansikte kommer att visa sig, säger Arian.

Komplett team
För några år sedan stirrade vi oss blinda på att försöka hitta talang på hemmaplan. Pandemin lärde oss att ta globalt distribuerat arbete till nya höjder. Tack vare det har vi lyckats bygga ett globalt och komplett tech-team. Vi är ett tight gäng nu som verkligen har förmågan att ta fram en tjänst i världsklass, säger Jonas.

Hållbarhetskoncept
Grundarna bakom en ny social media appVi tjänar inte pengar på reklam och kan därmed stå upp för integritet på riktigt, vilket är något som många andra aktörer misslyckats med. Det var inte riktigt vår intention från början, men vi ser att Kiliaro faktiskt formats till en tjänst som värnar om folks psykiska hälsa. Hetsande koncept som exempelvis likes, followers och influencers har vi stängt ute, och i stället skapat en plattform där du kan interagera med dina riktiga vänner på ett mer hållbart sätt, säger Amir.

Global expansion
Sist men inte minst är vår framgångsfaktor att vi lyckas med att exekvera våra marknads- och expansionsplaner. Vi står inför en global utrullning, där vi nu kliver in i nya länder och initierar nya partnerskap. Vi behöver lyckas skapa tillräckligt stor varumärkeskännedom genom våra kampanjer, partnerskap, PR osv. för att få spinn på snöbollen. Det här är bara början – och det känns som det är nu det äntligen händer, säger Andreas.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>