[PÅ STAN MED] Salesforce Sverigechef Dan Bjurman har varit företaget troget i tolv år. Men intresset för att sälja produkter och vårda kundrelationer går betydligt längre tillbaka i tiden än så. Redan under uppväxten i Dalarna visade det sig att han hade en fallenhet för försäljning.
När Dan Bjurman var liten och spenderade somrarna i Dalarna brukade han ta sig till den lokala golfbanan och plocka på sig så många bortslagna golfbollar han kunde hitta.
”Sedan ställde jag mig vid vägen med ett litet bord och sålde bollarna. Efter en tid spred sig ryktet. När jag inte stod vid vägen åkte vissa direkt hem till mina morföräldrar som ibland fick väcka mig och tala om att det fanns köpsugna kunder som väntade utanför”, säger Dan Bjurman och skrattar.
Barndomsdrömmen var dock inte att arbeta med försäljning av golfbollar. Istället var det livet som idrottsstjärna som hägrade för Dan Bjurman. Efter avslutad värnplikt på Dalregementet i Falun ändrades planen till att han skulle bli yrkesofficer. Men istället tog livet en annan väg och han valde att kliva in i IT-branschen.
Oracle som plantskola
I tjugoårsåldern flyttade Dan till Irland där han landade ett jobb på Oracle. Ett företag där han snabbt lyckades göra sig ett namn.
”Jag trivdes bra på Oracle och gillade dessutom verkligen Dublin som stad. När jag flyttade hem till Sverige igen vågar jag påstå att jag var företagets yngste Account Manager i världen”, berättar han.
Väl hemma i Sverige tog det inte lång tid innan han blev rekryterad till Salesforce. Efter tolv år på företaget har han nu tagit över rollen som Sverigechef.
”Vi har en uttalad strategi att växa för att kunna hjälpa så många kunder som möjligt”, förklarar Dan.
Salesforce jobbar idag med många storbolag i Sverige. Bland andra finns Volvo Cars, Hästens och nyligen även flygbolaget SAS på kundlistan. Med hjälp av Salesforce flyttar nu SAS in i molnet för att förbättra upplevelsen för sina kunder.
Transparens och förtroende är en katalysator för Salesforce möjlighet att skala upp verksamheten i Sverige.
”Vi är mycket medvetna om att våra kunder ger oss förtroendet att hantera det kanske viktigaste som de har, nämligen deras eget kunddata. Ett sådant förtroende kräver ett stort ansvar av oss”, säger han eftertänksamt.
Filantropi
Salesforce är ett värderingsstyrt företag med en tydlig värdegrund som genomsyrar verksamheten. Enligt Salesforces grundare Marc Benioff är viljan att göra gott en av företagets viktigaste drivkrafter. Därför har man som löfte att avsätta en procent av vinsten, en procent av produkterna och en procent av medarbetarnas tid till välgörenhet på olika sätt.
”I snitt lägger alla våra medarbetare sex arbetsdagar om året på välgörenhetsarbete”, förklarar Dan Bjurman.
Bland andra initiativ så stödjer Salesforce medarbetare i Stockholm Klara Kyrkas arbete för hemlösa och Skärgårdsstiftelsen initiativ för ett renare Stockholms skärgård och Östersjön.
”Det är något som gynnar alla inblandade eftersom aktiviteterna även gör att våra medarbetare mår bra och lär känna varandra bättre. Det är en företagskultur som jag trivs med och en av flera anledningar till att jag har arbetat på Salesforce i så många år”, avslutar Dan Bjurman.
Privat
Namn: Dan Bjurman
Ålder: 41 år
Bor: Vasastan i Stockholm
Familj: Fru och två barn, sju och nio år gamla
Intressen: Naturen, Tennis, Alpin skidåkning, Matlagning
Senaste bok: Trailblazer av Marc Benioff
Senaste film: Maleficent 2 tillsammans med barnen
Antal devices: 9