Det marknadsledande adtech-bolaget har rest 45 MSEK med syftet att snabbare expandera på den europeiska marknaden och tar in Anders Borg som styrelseordförande.
-”Annonsmarknaden har styrts de senaste åren av stora tekniska giganter, men där vi nu ser att deras teknik är under enorm granskning från myndigheter över hela världen. Vi ser att både annonsörer och medier flyttar sig från den traditionella programmatiska annonseringen som har visat sig vara allt annat än transparent med dyra mellanhänder, dataintrång och höga tekniska avgifter som drabbar både annonsörerna och medierna. Vi ser att vår teknik och modell fungerar bra i USA och UK, och har redan implementerats av stora mediebolag såsom Bloomberg Media Group, Hearst Magazine, Reach PLC (Daily Mirror, Daily Express, Sunday People) och MailMetroMedia (Daily Mail, MailOnline, Metro), som med hjälp av vår teknik hoppar över mellanhänderna helt och tillåter annonsörer att hantera både sin annonsering, betalning, annonsmaterial och rapportering direkt i plattformarna. Nu vill vi även presentera våra lösningar till mediebolagen i Europa” säger Peo Persson, medgrundare av DanAds
Bolaget tar nu nästa steg i utvecklingen mot att reformera annonsmarknaden, genom en riktad emission på 45 miljoner mot befintliga och strategiska investerare, däribland Jonas Sjögren, Hugo Stenbeck, Johan Andersson och Alexander Hars. Den starka digitaliseringen och gör-det-själv-trenden i företagsvärlden förändrar köpbeteendet på annonsmarknaden i snabb takt, vilket givit den svenska uppstickaren DanAds en snabb tillväxt och en namnkunnig kundlista. Nyligen tillkom den globala CTV plattformen Roku och mediabolagen Mail Metro Media och Reach PLC och sedan tidigare hittas Hearst Magazines, Philips,Tripadvisor, SoundCloud, Expedia, och Bloomberg bland uppdragsgivarna.
För att ytterligare supportera de aggressiva expansionsplanerna tillsätts Kristina Schauman och Sophia Spala som styrelseledamöter, och Anders Borg som styrelseordförande i DanAds. Sophia Spala är idag partner på advokatbyrån Setterwalls med fokus på immaterialrätt. Kristina Schauman har tidigare haft ledningspositioner inom bland annat Carnegie, Apoteket AB och OMX, samt sitter i styrelsen för ett flertal bolag såsom BillerudKorsnäs och Nordic Entertainment Group. Anders Borg, är sedan tidigare investerare i DanAds.
– ”I en tid när traditionella mediehus lider av fallande annonsintäkter och SME-bolag är beroende av dyra mellanhänder för att nå ut, fyller DanAds tjänst ett tomrum som båda parter vinner på. Jag hoppas kunna bidra till DanAds resa som disruptör och innovatör i en bransch som verkligen behöver det”, säger Kristina Schauman, tillträdande styrelseledamot för DanAds.
– ”De digitala drakarna har dominerat annonsmarknaden på nätet under en längre tid. Men DanAds tar på allvar upp kampen genom att erbjuda ett ekonomiskt mervärde för både mediebolagen och annonsörerna. Jag ser fram emot att fortsatt hjälpa bolagets mot nya marknader”, säger Anders Borg, tillträdande styrelseordförande för DanAds
Bolaget värderades till ca 185 MSEK när man senast tog in kapital under hösten 2020. Idag är bolaget värderat till det dubbla, ca 370 MSEK. Trots att hela annonsindustrin upplevde ett tufft år 2020, växte bolaget med 125% under räkenskapsåret 2020 och har fortsatt starka tillväxtutsikter. I samband med expansionsplanerna har DanAds även signerat avtal med Nordea och Setterwalls som rådgivare avseende bolagets finansiella strategi.
-”Annonsmarknaden står inför ett paradigmskifte och DanAds är marknadsledande inom det segment som vi tror kommer att definiera branschen framåt. Från när vi lanserade 2018 i USA och de senaste åren i UK, har vi haft en fantastisk resa, och den vill vi nu även genomföra i Europa. Det är hedrande att DanAds kunnat locka till sig så pass välrenommerade och kompetenta styrelsemedlemmar och investerare, som kan hjälpa oss med expansionsplanerna”, säger Istvan Beres, VD för DanAds. ”Jag är otroligt stolt över vårt fantastiska team som har levererat sådan tillväxt under vad som varit ett utmanande år för branschen. Vi har inte bara attraherat traditionella publicister utan även klivit in i nya vertikaler såsom streamad TV, där vi ser en enorm potential.” förklarar Istvan Beres.