Svenska doldisen växer stort i USA – nu ska de fortsätta skala snabbväxande bolag med design
Hem STARTUP Svenska doldisen växer stort i USA – de ska fortsätta skala snabbväxande bolag med design

Svenska doldisen växer stort i USA – de ska fortsätta skala snabbväxande bolag med design

Publicerat av: Redaktionen

För 4 år sen startade två tungt meriterade designers och en strateg Grafikwerket, idag G—W Studios.

En varumärke- och produktdesignstudio som hjälper snabbväxande techbolag att skala med hjälp av design.

Via en av grundarnas raketkarriär på Google fick de uppdraget att ta fram Google Ventures nya visuella identitet och hemsida. Något som sen ledde till nya uppdrag för deras miljardvärderade portföljbolag och några mindre startups – Hummingbird och Sealed. Det var där erbjudandet kring “design for scale” formades. Sen dess har studion haft en blygsam närvaro i Sverige med fokus på USA med ena foten i Kalifornien och den andra i New York. Med stor passion för att lyfta design högre på agendan har man också skapat ett sätt att växa på ett kreativt sätt – genom att återföra och investera sin vinst i designledda bolag som Nothing, Polestar och Dandi genom en egen fond.

Idén bakom G-W Studio grundar sig i behovet man såg bland techdrivna, snabbväxande bolag när det kom till att hitta rätt partner inom design och utveckling. Bolag som ofta efterfrågar tydligare paketerade lösningar, snabbare och mer kostnadseffektivare processer än vad de traditionella storbyråerna kan erbjuda. Här ritar G—W Studios om kartan hur design kan hjälpa bolag att skala snabbare och effektivare. Det kan handla om att bygga ett ikoniskt varumärke genom visuell identitet, hemsida, digital produkt eller en rikare kundupplevelse med hjälp av designsystem.

Vissa bolag blir traditionella projektkunder, och för andra kan ett upplägg vara att studion både går in med pengar, och gör ett utbyte i aktier. Dessa innehav placeras i fonden som delas mellan de anställda. Man jobbar idag nära ett 20-tal så kallade unicorns både B2B och B2C segmenten i Sverige och USA, och några av studions kunder på listan är Airbnb, Google, Truecaller, Totême, Anyfin, Inworld, Spotify och Klarna. Man har även fortsatt jobba med Sealed och Hummingbird – som inte längre är några små startups utan som skalats till miljardvärderade bolag med hundratals anställda och har med studions hjälp blivit utnämnda till två av världens mest innovativa varumärken av amerikanska Fast Company.

Sedan start har efterfrågan varit stark och man gör i skrivande stund sitt bästa första kvartal hittills trots stundande lågkonjunktur. Man går in i det nya året med en fin vinstmarginal på 38% från året innan och har skyndat långsamt med sin organiska tillväxt på strax över 60% år till år. Nu i februari tog G—W Studios hem förstapris i tävlingen Årets Byrå där de främsta byråernas kunder mäts på kundnöjdhet.

Svenska doldisen växer stort i USA – nu ska de fortsätta skala snabbväxande bolag med design

David och Maria

Bakom G–W Studios står 12 designälskade individer med strategen David Prentell, samt designern och studiochefen Maria Björklund i spetsen. Kollegorna arbetar på distans mot Stockholmskontoret från San Sebastian, Amsterdam, Malmö, Göteborg, New York och Västerås. Minst en gång i kvartalet möts teamet fysiskt. David har en bakgrund som ängelinvesterare, medgrundande CPMO på Vamos samt digital produkt och varumärkesstrateg på byråer som AKQA och BBH. Maria satt senast i den skandinaviska ledningsgruppen på Designit och har tidigare arbetat som designer med kunder som bl.a IKEA, H&M och, SEB.

Med den egna fonden G–W1 kallar man sig för en av Nordens mest aktiva ängelinvesterare med målet att fortsätta agera självständigt och bygga långsiktig trygghet och lönsamhet genom passiva inkomster. Här hjälper man företag växa genom att kombinera investeringar, nätverk, digital produkt och varumärkesdesign. I fonden ligger fokus på bolag som hittat sin affärsmodell och som ser ett värde i att skala teknik och affär snabbare med varumärke och design. Nu är siktet att kombinera skandinavisk design med skalbara affärsmodeller och fortsätta växa i Europa och USA.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy